جیرفت - تمدن کهن ارته در حاشیه هلیل رود

جیرفت - خبرگزاری مهر: تمدن کهن ارته در حاشیه هلیل رود یکی از قدیمی ترین آثار تمدن بشری را در خود جای داده اما با تمام داشته هایش به دلیل کم توجهی های صورت گرفته در حال فرسایش نگران کننده است.
به گزارش خبرنگار مهر، این روزها خبری در خصوص برگزاری همایش بین المللی باستانشناسی در جیرفت منتشر شده است این خبر در حالی به گوش می رسد که متاسفانه تمدن "ارته" در جیرفت گویی طی سال های خیر به فراموشی سپرده شده است.

افزوده شدن حلقه بر تاریخ جهان
کشف تمدنی جدید در جنوب استان کرمان حلقه ای دیگر بر تمدن دوران بین النهرین و ایلامی اضافه کرد و گوشه هایی دیگر از تاریخ بشری را گشود.
در این محوطه های تاریخی حاکم نشین و عامه نشین وجود داشت و ساختار این تپه ها گمانه زنیهایی را آغاز کرد و اشیای مختلفی بر روی این تپه ها کشف شد اما به ناگاه به دلیل آنچه که کمبود اعتبار نامیده شد فصلهای کاووش در تپه های کنار صندل متوقف شد.

آثار بی نظیر تاریخی در معرض فرسایش

اما این آثار در حالی از دل خاک بیرون آورده شدند که در نهایت به حال خود رها شدند و این امانتهای خاک در معرض فرسایش شدید قرار گرفتند. شهر جیرفت یکی از مناطق شرجی جنوب کرمان محسوب می شود از سوی دیگر در برخی فصول سال شاهد وزش بادهای محلی بسیار شدید می باشد. در کنار این عوامل فرسایشی باید باران های سیل آسای جنوب کرمان که به لحاظ شدت و سیل آسا بودن معروف هستند را نیز باید اضافه کرد با وجود تمام این عوامل تهدید در کنار آثار تاریخی منحصر به فرد تنها با گل اندود کردن آنها سعی شد از فرسایش این آثار جلوگیری شود.
با این حال پس از گذشت سالها آثار فرسایش شدید بر بدنه این بناها نگران کننده است و به نظر می رسد مسئولان میراث فرهنگی برای ادامه فصول کاووش و حفاظت از آثاری که از دل خاک بیرون آمده است فکری اساسی کنند.

پایان سکوت چند ساله
پس از سال ها سکوت در خصوص این تمدن کهن که می تواند جیرفت را جزو مراکز اصلی گردشگری کشور قرار دهد مسئولان میراث فرهنگی این روزها از برپایی همایش بین المللی باستانشناسی با پیگیری نماینده های مجلس کرمان به خصوص پرفسور زاهدی خبر می دهند. بنا به اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی با شرکت فرمانداران شهرستان های جنوبی کرمان با اعلام این خبر گفته است که همایش بین المللی باستان شناسی اسفند امسال در جیرفت برگزار می شود.

حسن شعبان پور افزود: دو همایش بین المللی در حوزه میراث فرهنگی در استان کرمان برگزار می شود که بیانگر اهمیت جایگاه این منطقه از نظر میراث فرهنگی است. وی تصریح کرد: جاذبه های گردشگری، آثار ملی و طبیعت بکر جنوب کرمان تاکنون آن طور که باید برای دست اندرکاران بخش میراث فرهنگی شناخته شده نیست. این مسئول گفته است که رویکرد جدید سازمان میراث فرهنگی تا پایان دولت دهم این است که در زمینه رفع مشکلات موجود تلاش بیشتری انجام شود و در این راستا ارتقای ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار است.

وی اضافه کرد: هر چند تحریم های اقتصادی که جدید هم نیست، مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند، اما باید تلاش شود، با تدبیر فرمانداران و حضور بخش خصوصی در این زمینه مشکلات تخصیص بودجه برطرف شود. معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، گفت: آنچه در توان ماست بویژه در بخش اعتبارات ملی که در اختیار داریم در جنوب کرمان دریغ نخواهیم کرد.

باید منتظر بود و دید که برگزاری همایش هایی از این دست تا چه حد می تواند در بهبود محوطه های تاریخی جیرفت و معرفی بیشتر آن ها به گردشگران تاثیر گذار باشد و از نگرانی های دوستداران میراث فرهنگی نسبت به فرسایش شدید این محوطه ها کم کند.

اجسام کهن و باستانی

جام طلای سه هزار ساله ی مارلیک 
جام، جنس: طلا
اندازه: 14 در 9.3 سانتی متر
قدمت: سه هزار تا سه هزار و صد سال پیش از میلاد
منطقه ی جغرافیایی: مارلیک (گیلان کنونی)
محل نگهداری: موزه ی هنر کلیولند
جام طلای سه هزار ساله ی مارلیک 
جام، جنس: طلا، اندازه: 14 در 9.3 سانتی متر، قدمت: سه هزار تا سه هزار و صد سال پیش، منطقه ی جغرافیایی: مارلیک (گیلان کنونی)، محل نگهداری: موزه ی هنر کلیولند























=====================
جام زرین دوره ی هخامنشی در موزه ی متروپولیتن
جام زرین دوره ی هخامنشی در موزه ی متروپولیتن



                                 














===========
جام زرین خشایارشاه، با سنگ نبشته ای با دبیره میخی پارسی باستان، ایلامی، بابلی نو، که بر روی آن نوشته ی "خشایار شا شاه بزرگ" کنده شده است
این جام در میان سال های (465 - 486) پیش از زایش ساخته شده است
پهنای جام زرین خشایارشاه20.5 سانتی متر و بلندی آن، 12.35 سانتی متر
سنگینی آن 1407 گرم است.
جام زرین خشایارشاه ، با سنگ نبشته ای با دبیره میخی پارسی باستان، ایلامی، بابلی نو، که بر روی آن نوشته ی


















============
وسیله ی تزیینی 3500 ساله با نقش سه سر بز


















======================
نقاب‌های غار کلماکره لرستان 

از آثار باستانی هستند که در غار کلماکره، در لرستان ایران کشف شده‌اند. این نقاب‌ها مربوط به نیمهٔ نخست هزارهٔ نخست پیش از میلاد است و در موزهٔ ایران باستان نگهداری می‌شود.
صورتک ها یا ماسک های طلایی که از غار کلماکره در لرستان بدست آمده نشانگر اینست که در دوران شاهنشاهی هخامنشی نوعی آئین و یا مراسم که احتمالا جشن های ملی مرسوم وجود داشته که از این ماسک و صورتک های طلا در آن مراسم های خاص استفاده می شده است! بدین طریق میتوان اینگونه پنداشت که حداقل نوعی از آئین جشن های بالماسکه ای که اروپاییان امروزه بر پا می دارند در ایران باستان جریان وجود است.


====================================


جنس این قطعه مستطیل شکل از طلای خالص بوده و شباهت بسیاری به سنگ نگاره های شیر گاو بالدار و هما در پاسارگاد دارد. قدمت سیصد تا پانصد سال پیش از میلاد.
   

====================
شکل پائین صفحه گردی به قطر 7/9 سانتی متر را نشان می دهد که جنس مرکزی آن از قیر طبیعی است. 
روی این قیر با صفحه ای از طلا و نقره پوشیده شده است.
ساخت این اثر به 3200 تا 3400 سال پیش و دوره ایلام میانه باز می گردد. 
این اثر اکنون در موزه هنر لس آنجلس نگهداری می شود.

======================================

مهر طلائی هخامنشی آراسته شده با لاجورد- این مهر توسط پادشاهان هخامنشی مورد استفاده قرار می گرفت. 
گردن از طلا ساخته شده است و قسمت بالای آن در سر شیر که با لاجورد آراسته شده است. 
قدمت پانصد سال پیش از میلاد مسیح 
محل نگهداری موزه ملی ایران.


==================================

ظرف سفالین با طراحی خاص که شامل سوراخ هائی در بخش پایه و بخش های فنجان مانند در گوشه هاست 
( فنجان های دو گوشه از بین رفته اند) 
دو گربه ی وحشی نیز در هر یک از دو طرف ظرف قرار دارند که تنها یکی از آن ها بطور کامل سالم است. 
قدمت این ظرف به 2000 سال پیش از میلاد باز می گردد
اکنون در موزه هنرهای زیبای بوستون قرار دارد


=======================================

جام سفالی با نقش بسیار زیبای بز کوهی
نمونه ی مشابه همین جام سفالی در موزه ملی ایران نیز موجود است 
این جام یکی از معروفترین آثار باستانی ایران است
سازندگان آن در ۶۰۰۰ سال پیش با هنرمندی بسیار و تنها با چند شکل هندسی ساده مثل خط و دایره توانسته اند نقش بسیار زیبایی از یک بز کوهی را خلق کنند
محل کشف: تپه آکروپول شوش
قدمت: ۶۰۰۰ سال پیش(دوره عیلامی کهن)
محل نگهداری: موزه لوور- فرانسه - پاریس


======================================
پارچه ی ابریشمی منجوق دوزی شده با نقش سیمرغ
از دوره ساسانی

==============================

بشقاب ساسانی پر از گل های کوچک

جنس: نقره ی زراندود
قطر: 19 سانتی متر
قدمت: سده ی ششم یا هفتم میلادی (دوره ی ساسانی)
منطقه ی جغرافیایی: ایران
محل نگهداری: موزه ی میهو ژاپن


=====================

قایق حامل درخت مقدس و بزها
جنس: نقره ی زراندود
اندازه: 25.5 در 12.5 در 32.8 سانتی متر
قدمت: سده ی هشتم تا ششم پیش از میلاد (دوره ی پیش-هخامنشی)
محل نگهداری: موزه ی میهو ژاپن


=======================

 جام طلای هزاره‌ی نخست پیش از میلاد با نقش شیر و درختان
ارتفاع: 6.7 سانتی‌متر
پهنا: 10.1 سانتی‌متر
قدمت: هزاره‌ی نخست پیش از میلاد
منطقه‌ی جغرافیایی: غرب ایران
محل نگهداری: موزه‌ی اسمیتسونیان

===================

شرابدان برنز 2700 ساله ی لرستان (عطردان/روغن دان)
اندازه: 14.9 در 30.9 سانتی متر
قدمت: سده ی هفتم تا چهارم پیش از میلاد
منطقه ی جغرافیایی: لرستان
محل نگهداری: موزه ی هنرهای زیبای بوستون


=======================

سینی 2500 ساله با نقش موجود افسانه ای
جنس: سنگ آهک
طول: 11.43 سانتی متر
قدمت: سده ی ششم تا چهارم پیش از میلاد
منطقه ی جغرافیایی: ایران
محل نگهداری: موزه ی متروپولیتن

============================

& آدمک برنزی 2500-3000 ساله با شکلی خاص &
اندازه: 18.2 در 9.4 سانتی‌متر
قدمت: 1000 تا 500 پیش از میلاد
منطقه‌ی جغرافیایی: ایران
محل نگهداریک موزه‌ی اسمیتسونیان


===========================

کاسه ی سفالین 6300 ساله از چشمه علی شهرری
قطر: 15.9 سانتی متر
ارتفاع: 14.8 سانتی متر
قدمت: 4300 پیش از میلاد
منطقه ی جغرافیایی: ری- تپه ی چشمه علی – حصار
محل نگهداریک موزه ی هنرهای زیبای بوستون

=================================

بیلچه برنز دوهزار و پانصد ساله با تزیین دو پرنده (احتمالا با کاربرد آیینی)

اندازه: 30.8 در 10.8 در 11.4 سانتی متر
قدمت: سده ی سیزدهم تا سده ی پنجم پیش از میلاد
منطقه ی جغرافیایی: لرستان
محل نگهداری: انستیتو هنر مینیاپلیس

=======================






اجسام کهن و باستانی ۲

روشی نیکو و زیبا از دوره ی هخامنشی
 
گل نیلوفر آبی یا (ثعله باقلا) در ایران باستان از گل های پسندیده و دلربا به شمار می آمده است. پادشاهان هخامنشی نیز این گل را به هنگام پذیرش همگانی به نشانه ی یکپارچگی ملی، دوستی، خرمی، سازش و آرامش با ملت های دیگر در دست می گرفتند. در بسیاری از سنگ نگاره های تخت جمشید داریوش بزرگ و فرزند و جانشین وی خشایارشا نیز این گل را در دست دارند.
 

 

******************************

 

سنگ نبشته ی خشایارشا شاهنشاه هخامنشی، به دو دبیره ی پارسی باستان و بابلی نو، سده ی پنجم پیش از میلاد، تهران موزه ی ملی ایران 
اورمزد بزرگ آنکه این زمین را آفرید، آنکه آن آسمان را آفرید، آنکه مردم را آفرید، آنکه شادی مردم را آفرید، آنکه خشایارشا را شاه کرد، یک شاه از بسیاری، یک فرماندار از بسیاری من خشایارشا شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین های همه گونه نژاد، شاه در این زمین بزرگ دور و دراز، پسر داریوش شاه هخامنشی
خشایارشا شاه گوید: پدرم داریوش، پدر داریوش در نام ویشتاسب، پدر ویشتاسب در نام اَرشامه، هم ویشتاسب و
هم اَرشامه هر دو در زمانِ زندگی بودند، پس اورمزد را چنین کام بود؛ او داریوش آنکه پدرم بود را در این بوم شاه کرد. هنگامی که داریوش پدرم شاه شد او بسی کارهای نیک کرد
خشایارشا گوید: داریوش را پسران دیگری نیز بود، اما اورمزد را چنین کام بود، داریوش، پدرم، مرا بزرگترین پس از خویش برگزید. هنگامی که پدرم، داریوش از تخت (بدیگر جهان) شد، من به خواست اورمزد به جای پدرم شاه شدم. هنگامی که من شاه شدم، من بسی (ساخت و سازهای) درخشان کردم. آنچه که بدست پدرم ساخته شده بود، پس من آنرا نگهداری کردم، و دیگرِ کار (بدان) افزودم. اما آنچه که بدست من کرده شد، و آنچه که پدرم انجام داد، ما آن همه را به خواست اورمزد کردیم
خشایارشا گوید: اورمزد مرا و شهریاری ام را بپایاد! و نیز اورمزد آنچه که بدست من ساخته (شد) و آنچه که بدست پدرم ساخته (شد) بپایاد!


Inscription of King xerxes the great
[1-8] A great god is Ahuramazda, who created this earth, who created heaven, who created man, who created happiness for man, who made Xerxes king, one king of many kings, commander of many commanders.

[8-15] I am Xerxes, the great king, the king of kings, the king of all countries and many men, the king in this great earth far and wide. 

[15-27] King Xerxes says: My father was Darius; Darius' father was named Hystaspes; Hystaspes' father was named Arsames. Both Hystaspes and Arsames were living at the time -thus was Ahuramazda's desire- when my father Darius was made king of this earth. When Darius became king, he did much that was excellent. [King] Xerxes says ...Tehran, National Museum of Iran

 

 

 

******************************
 
 
 
 
**********************************
 
 
 
********************************
 
 
 
 
 
 

 

اجسام کهن و باستانی ۱

 

کفش زنانه ی ۳۰۰ ساله با پارچه ی ایرانی که در موزه ی ویکتوریا و آلبرت نگهداری می شود. این جفت کفش در انگلستان و برای یک بانوی اشرافی ساخته شده است. اگر چه طراحی کفش انگلیسی به حساب می آید، این اثر به نحوی ترکیبی از هنر خاورمیانه و اروپاست زیرا پارچه‌ای که برای ساخت این کفش به کار رفته ابریشمی بسیار مرغوب و بافته شده در ایران است. البته حدس زده می شود که پارچه ی کفش قدمتی بیش از ۱۷۱۰ میلادی داشته باشد

------------------------
 

دستبند طلای دوره ی هخامنشی از طلا از دوره هخامنشیان پیدا شده در همدان
در موزه ی باستانشناسی و مردمشناسی دانشگاه پنسیلوانیا نگهداری می شود
-------------------------------------
 
 
دیواری بازمامده از کاخ داریوش کبیر در شوش
در موزه لوور پاریس
-------------------------------------
 
جام شیشه‌ای به ارتفاع ۷ سانتی متر و به قطر ۹.۲ سانتی متر
به قدمت سده ی هشتم یا نهم میلادی - ۱۳۰۰ ساله از ایران
نگهداری در موزه ی متروپولیتن
----------------------------------

گردنبند هزارساله از جنس طلا
قطر هر مهره به اندازه ۱.۳ سانتی متر
قدمت: سده ی یازدهم تا دوازدهم میلادی 
نگهداری در موزه ی متروپولیتن
 
---------------------------------
تندیس نقره ای مردی در حال باز کردن دهان موجودی خیالین
ساخت ۱۸۰۰ سال پیش در ایران
نگهداری در موزه ی آرمیتاژ (هامیتاژ)
---------------------------------
دسته ی ظرفی به شکل آهو
ساخت ۲۴۰۰ سال پیش در ایران
نگهداری در موزه ی آرمیتاژ (هامیتاژ)
---------------------------------------
 
تندیس شاهینی که قویی را در چنگال گرفته
ساخت ۲۴۰۰ سال پیش در ایران
نگهداری در موزه ی آرمیتاژ (هامیتاژ)
-------------------------------------
تندیس طلایی گوزن
ساخت ۲۴۰۰ سال پیش در ایران
نگهداری در موزه ی آرمیتاژ (هامیتاژ)
------------------------------------
 
تندیس طلایی آهو
ساخت ۲۴۰۰ سال پیش در ایران
نگهداری در موزه ی آرمیتاژ (هامیتاژ)
----------------------------------------
 
تندیس طلایی اسب سوار
ساخت ۲۴۰۰ سال پیش در ایران
نگهداری در موزه ی آرمیتاژ (هامیتاژ)
-------------------------------
 
این ظرف در جیرفت پیدا شده که واقع شده در استان کرمان به قدمت ۴۵۰۰ -۵۰۰۰ سال
(۳۰۰۰ سال پیش از میلاد)

The Jiroft culture is a postulated Early (3rd millennium BC) archaeological culture located in what is now Iran's Kermān Provinces. The hypothesis is based on a collection of artifacts that were confiscated in Iran and accepted by many to have derived from the Jiroft area in south central Iran.

More than forty-five hundred years ago, a people thrived near Jiroft in southern Iran. Was theirs the “lost kingdom” of Aratta, renowned in ancient texts for sending craftsmen to serve the king at Ur, in Mesopotamia
 
----------------------------------
 
این ظرف در جیرفت پیدا شده که واقع شده در استان کرمان به قدمت ۴۵۰۰ -۵۰۰۰ سال
(۳۰۰۰ سال پیش از میلاد)
 
The Jiroft culture is a postulated Early (3rd millennium BC) archaeological culture located in what is now Iran's Kermān Provinces. The hypothesis is based on a collection of artifacts that were confiscated in Iran and accepted by many to have derived from the Jiroft area in south central Iran.

More than forty-five hundred years ago, a people thrived near Jiroft in southern Iran. Was theirs the “lost kingdom” of Aratta, renowned in ancient texts for sending craftsmen to serve the king at Ur, in Mesopotamia.
------------------------------
 
 
موجودی با یک بدن و دو سرِ گاو و شیر، موجود ترکیبی شیر و گاو
از جنس برنز
قدمت: ۳۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال پیش
محل نگهداری: موزه ی هنر کلیولند

گاو نشان ی باروری و شیر نشان قدرت است. حدس زده می شود که تندیس این موجود ترکیبی در معبدی قرار داشته.
-------------------------------
 
جام طلای سه هزار ساله ی مارلیک با نقش هیولای بالدار
از جنس طلا
قدمت: سه هزار تا سه هزار و صد سال پیش
منطقه ی جغرافیایی: مارلیک (گیلان کنونی)
محل نگهداری: موزه ی هنر کلیولند
------------------------------
 
ظرف آبخوری ساسانی به شکل اسب به شکل اسب
جنس: نقره با بخش های زراندود
قدمت: بین ۲۰۰ و ۳۲۵ میلادی
محل نگهداری: موزه ی هنر کلیولند
--------------------------------------
 
جام طلایی سه هزار ساله با سر سه گاو، تخم مرغ شکل
جنس: طلا
در سده ی یازدهم یا دوازدهم میلادی
محل کشف در شمال یا شمال غرب ایران
محل نگهداری: موزه ی میهو

این جام شباهت بسیار زیادی به جام های طلای مارلیک دارد. البته شکل تخم مرغ مانند این جام بیشتر تحت تاثیر هنر میانرودان بوده و این فرم در ایران رواج چندانی نداشته.
----------------------------------
 

بشقاب ساسانی با نقش خوان چهارم هرکول (شکار گراز)
از جنس نقره ی زراندود
از زمان سده ی پنجم تا هفتم میلادی 
در کلکسیون آقای جورج اورتیز نگهداری می شود.
 

این بشقاب در میان بشقاب های ساسانی به دلیل نقش و سبک کار و نوع پیکرتراشی تا حدی منحصر به فرد است. و به همین دلیل گاهی تاریخ ساخت این اثر را از زمان اشکانیان (سده ی دوم میلادی) تا سده ی هفتم یا هشتم میلادی در تبرستان نیز تخمین زده اند. نقش این بشقاب خوان چهارم از خوان های دوازده گانه ی هرکول را نشان می دهد که در آن هرکول می بایست گراز بسیار بزرگی را از آرکادیا شکار می کرده. هرکول که این حیوان را شکار کرده و بر پشت خود گرفته به پیش یوریستئوس می آورد. یوریستئوس که از ترس در داخل کوزه پنهان شده است نیز در شکل نشان داده شده است.
---------------------------------------
 

یک جفت ظرف شراب از دوره ی ساسانی
یک جفت ظرف شراب با تزیینات گل و نقش پرنده، از جنس نقره ی زراندود شده، از زمان سده ی پنجم تا هفتم میلادی (دوره ی ساسانی)، در کلکسیون آقای جورج اورتیز نگهداری می شود
----------------------------------
 
 
دو نمونه از تندیس های برهنه که در باستان شناسی حاجی آباد (نزدیکی داراب در استان فارس) از زمان ساسانیان به جا مانده است. 
این دو تندیس به صورت نقش برجسته هایی بسیار بلند ساخته شده اند که حتی می توان آنها را مجسمه به حساب آورد. هر دو تندیس موهای آرایش شده ی خاصی دارند که از یک بخش کروی منگوله مانند در بالا تشکیل شده است. در زیر این بخش، سه ردیف موهای مرتب شده و آراسته به صورت بخش های فر خورده و نیمه کروی قرار گرفته است. 
هر یک از دو تندیس سربند نوار مانندی بر پیشانی دارند که در وسط آن مهره ی بیضی شکلی وجود دارد. این سربند از دو سو به یک المان تزیینی لوزی شکل و برگ مانند ختم می شود. همچنین هر یک از تندیس ها، دو گردنبند به گردن دارند.
در هر دو مجسمه تنها سینه ی سمت راست نمایان است و سینه ی سمت چپ با دست راست پوشیده شده است. دست چپ مجسمه نیز بخش تناسلی را پوشانده است. در اینجا نیز مانند تندیس پوشیده ی حاجی آباد، زانوی راست به حالت احترام کمی به جلو خم شده است.

سایت باستان شناسی حاجی آباد (نزدیکی داراب در استان فارس) دارای دو دسته تندیس پوشیده و برهنه است. دو نمونه از تندیس های برهنه در شکل نشان داده شده است. این دو تندیس به صورت نقش برجسته هایی بسیار بلند ساخته شده اند که حتی می توان آنها را مجسمه به حساب آورد. هر دو تندیس موهای آرایش شده ی خاصی دارند که از یک بخش کروی منگوله مانند در بالا تشکیل شده است. در زیر این بخش، سه ردیف موهای مرتب شده و آراسته به صورت بخش های فر خورده و نیمه کروی قرار گرفته است. هر یک از دو تندیس سربند نوار مانندی بر پیشانی دارند که در وسط آن مهره ی بیضی شکلی وجود دارد. این سربند از دو سو به یک المان تزیینی لوزی شکل و برگ مانند ختم می شود. همچنین هر یک از تندیس ها، دو گردنبند به گردن دارند.
-----------------------------------
 
ظرف ساسانی با نقش زنان نوازنده ی موسیقی
ظرف بیضی شکل دو رنگ از جنس نقره ی زراندود، از سده ی سوم تا پنجم میلادی، که در موزه ی هنر کلیولند نگهداری می شود
در سطح بیرونی این اثر چند جانور و نقش گل و گیاه که در کل کار به صورت پیچنده دیده می شوند، و چهار زن با بدن برهنه در حال نواختن وسایل موسیقی هستند. در انتهای طول بیضی در میان گیاهان فردی به چشم می خورد که تکوکی، که به سرِ گاو ختم می شود، در دست دارد. مشابه این تکوک در اشیای باستانی به دست آمده است.
-----------------------------------
 
 
گردنبند، از ۴-۶ پیش از میلاد، از هخامنشیان
در مجموعه خانم " پتی بریچ " نگهداری می شود
----------------------------------------
 
 
گردنبند، از درصد دوم پس از میلاد، از پارت ها
در مجموعه خانم " پتی بریچ " نگهداری می شود
-------------------------------------------
 
 
گردنبند، از فرهنگ " آملش" از ۹-۱۰ پیش از میلاد، از ایران
در مجموعه خانم " پتی بریچ " نگهداری می شود
-------------------------------
 
بشقاب با قوچ در وسط از زمان اشکانی
از جنس: نقره
قدمت: سده ی سوم میلادی (دوره ی اشکانی) در قره چای
در موزه ی آرمیتاژ نگهداری می شود
---------------------------------------
 
گچ بری کاخ ساسانی در تیسفون به صورت جوانی لمیده از سده ی ششم میلادی (دوره ی ساسانی)
در موزه ی متروپولیتن نگهداری می شود
------------------------------------
 
سردیس برنزی پلنگ از دوره ی اشکانی
جنس: برنز، قدمت
در موزه ی متروپولیتن نگهداری می شود
-------------------------------
 
شاه ساسانی در حال شکار ببر
جنس: نقره
عبارت نوشته شده بر بشقاب: « وزن: ۲۴۴ف اموال پیروزان»
در موزه ی آرمیتاژ واقع در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود
-------------------------------
 
پیروز شاه (۴۵۷ تا ۴۸۳ میلادی) در حال شکار
جنس: نقره
در موزه ی آرمیتاژ واقع در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود
---------------------------
شاه ساسانی در حال شکار
در موزه ی بریتانیا در انگلیس نگهداری می شود
-----------------------------------
 
شاپور دوم در حال شکار قوچ
جنس: نقره
در موزه ی آرمیتاژ واقع در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود
------------------------------------
 
شاپور سوم در حال شکار پلنگ
جنس: نقره
در موزه ی آرمیتاژ واقع در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود
------------------------------------
 
شاپور دوم در حال شکار شیر
جنس: نقره
در موزه ی آرمیتاژ واقع در سن پترزبورگ روسیه نگهداری می شود
 

کهن ترین نوشته به زبان یونانی یافت شد


کهن ترین نوشته ی یافت شده به زبان یونانی کهن از 1450 سال پیش از زایش

A sample of Linear B script, the earliest Greek writing, 1450 BC, and an adaptation of the earlier Minoan Linear A script. This piece contains information on the distribution of bovine, pig and deer hides to shoe and saddle-makers. It is a script made up of 90 syllabic signs, ideograms and numbers, a form earlier than that used for the Homeric poems. These clay tablets were fortuitously preserved when they were baked in the Mycenaean palace of Pylos fire 250 years later

کهن ترین نوشته به زبان مینویی یافت شد

کهن ترین نوشته ی یافت شده به زبان مینویی کرتا از سده ی 17 پیش از زایش
Linear A incised on tablets found in Akrotiri, Santorini


کهن ترین پوشش های ساسانیان

اردشیر پاپکان و روی کار آمدن ساسانیان

اردشیر پاپکان فرزند بابک فرمانروای ناحیه پارس و نوه ساسان موبد بزرگ معبد آناهیتا در استخر بود.

اردشیر طغیانی را که در زمان بابک آغاز شده بود ادامه داد و در سال 208م شاه ناحیه پارس گردید و شروع به تصرف نواحی اطراف کرد. تا اینکه در 22?م اردوان آخرین شاهنشاه اشکانی را شکست داد و وارد تیسفون گردید و در 22?م رسما تاجگذاری کرد و شاهنشاه ایران گردید.

اردشیر در طول حکومت خود مناطق از دست رفته ایران از غرب تا شرق را بازپس گرفت، به طغیان­ها پایان داد، تشکیلات اداری، ارتشی قدرتمند و حکومت مرکزی نیرومند بوجود آورد و دین زرتشت مذهب رسمی گردید.

لباس ابریشمی ساسانی - موزه پاریس


تمدن کهن ارته در حاشیه هلیل رود


جیرفت - خبرگزاری مهر: تمدن کهن ارته در حاشیه هلیل رود یکی از قدیمترین آثار تمدن بشری را در خود جای داده اما با تمام داشته هایش به دلیل کم توجهی های صورت گرفته در حال فرسایش نگران کننده است.
به گزارش خبرنگار مهر، این روزها خبری در خصوص برگزاری همایش بین المللی باستانشناسی در جیرفت منتشر شده است این خبر در حالی به گوش می رسد که متاسفانه تمدن "ارته" در جیرفت گویی طی سالهای خیر به فراموشی سپرده شده است.

افزوده شدن حلقه بر تاریخ جهان

کشف تمدنی جدید در جنوب استان کرمان حلقه ای دیگر بر تمدن دوران بین النهرین وایلامی اضافه کرد و گوشه هایی دیگر از تاریخ بشری را گشود.

در این محوطه های تاریخی حاکم نشین و عامه نشین وجود داشت و ساختار این تپه ها گمانه زنیهایی را آغاز کرد و اشیای مختلفی بر روی این تپه ها کشف شد اما به ناگاه به دلیل آنچه که کمبود اعتبار نامیده شد فصل های کاووش در تپه های کنار صندل متوقف شد.

آثار بی نظیر تاریخی در معرض فرسایش

اما این آثار در حالی از دل خاک بیرون آورده شدند که در نهایت به حال خود رها شدند و این امانتهای خاک در معرض فرسایش شدید قرار گرفتند. شهر جیرفت یکی از مناطق شرجی جنوب کرمان محسوب می شود از سوی دیگر در برخی فصول سال شاهد وزش بادهای محلی بسیار شدید می باشد. 
در کنار این عوامل فرسایشی باید بارانهای سیل آسای جنوب کرمان که به لحاظ شدت و سیل آسا بودن معروف هستند را نیز باید اضافه کرد با وجود تمام این عوامل تهدید در کنار آثار تاریخی منحصر به فرد تنها با گل اندود کردن آنها سعی شد از فرسایش این آثار جلوگیری شود.

با این حال پس از گذشت سال ها آثار فرسایش شدید بر بدنه این بناها نگران کننده است و به نظر می رسد مسئولان میراث فرهنگی برای ادامه فصول کاووش و حفاظت از آثاری که از دل خاک بیرون آمده است فکری اساسی کنند.


پایان سکوت چند ساله

پس از سال ها سکوت در خصوص این تمدن کهن که می تواند جیرفت را جزو مراکز اصلی گردشگری کشور قرار دهد مسئولان میراث فرهنگی این روزها از برپایی همایش بین المللی باستانشناسی با پیگیری نماینده های مجلس کرمان به خصوص پرفسور زاهدی خبر می دهند. بنا به اعلام روابط عمومی میراث فرهنگی کرمان، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در نشستی با شرکت فرمانداران شهرستان های جنوبی کرمان با اعلام این خبر گفته است که همایش بین المللی باستان شناسی اسفند امسال در جیرفت برگزار می شود.

حسن شعبان پور افزود: دو همایش بین المللی در حوزه میراث فرهنگی در استان کرمان برگزار می شود که بیانگر اهمیت جایگاه این منطقه از نظر میراث فرهنگی است. وی تصریح کرد: جاذبه های گردشگری، آثار ملی و طبیعت بکر جنوب کرمان تاکنون آن طور که باید برای دست اندرکاران بخش میراث فرهنگی شناخته شده نیست. این مسئول گفته است که رویکرد جدید سازمان میراث فرهنگی تا پایان دولت دهم این است که در زمینه رفع مشکلات موجود تلاش بیشتری انجام شود و در این راستا ارتقای ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در دستور کار است.

وی اضافه کرد: هر چند تحریم های اقتصادی که جدید هم نیست، مشکلاتی را برای ما ایجاد می کند، اما باید تلاش شود، با تدبیر فرمانداران و حضور بخش خصوصی در این زمینه مشکلات تخصیص بودجه برطرف شود. معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، گفت: آنچه در توان ماست بویژه در بخش اعتبارات ملی که در اختیار داریم در جنوب کرمان دریغ نخواهیم کرد.

باید منتظر بود و دید که برگزاری همایش هایی از این دست تا چه حد می تواند در بهبود محوطه های تاریخی جیرفت و معرفی بیشتر آنها به گردشگران تاثیر گذار باشد و از نگرانی های دوستداران میراث فرهنگی نسبت به فرسایش شدید این محوطه ها کم کند.


Halil Rud Ancient Civilization Deserves More Attention
Erosion is a serious problem in The Excavated Areas in Konar Sandal
Excavation Projects Discontinued Due to Lack of Budget

کهن ترین نسخه های پزشکی تاریخ در تمدن های ایرانیان ( تصویری)

سومری‌ها از چندهزار سال پیش از میلاد مسیح، تمدن پررونقی را در بین‌النهرین پایه نهاده بودند. بسیاری، آنها پایه‌گذار را نخستین تمدن فرهنگی تاریخ می‌دانند. اما، نخستین شناخت علمی از این تمدن بزرگ، به سال ۱۸۵۰ برمی‌گردد، یعنی زمانی که «هینکس» دریافت که ابداغ خط میخی توسط مردمان این تمدن صورت گرفته است. از این زمان به بعد به تدریج پژوهش‌های باستان‌شناسی دامنه‌داری برای افزایش دانسته‌های ما درمورد سومری‌ها صورت گرفت. 

www.taknaz.ir


در اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد یعنی پنج هزار سال پیش از این سومریان بر اثر نیازهای اقتصادی و اداری، شیوه نوشتن بر روی الواح گلی را کشف کردند. نخستین کوشش و آزمایش آنان ناهنجار و به صورت خط تصویری بود و از این رو تنها در مسائل بسیار ساده اداری مورد استفاده قرار می‌گرفت. ولی در قرن‌های بعدی کاتبان و معلمان سومری به تدریج چنان دگرگونی‌های شگرفی بر این خط وارد ساختند که ماهیت تصویری خود را ازدست داد و تبدیل به خط صوتی متعارف گشت. در نیمه دوم هزاره سوم شیوه خط سومری چنان نرم و انعطاف‌پذیر بود که به آسانی پیچیده‌ترین مباحث تاریخی و ادبی را بدان بیان می‌کردند.

بیشتر الواح کشف شده از سومری‌ها، در واپسین سال‌های قرن نوزدهم از شهری به نام نیپور به دست آمد که یکصد و پنجاه کیلومتر با بغداد فاصله دارد. اکثر این الواح هم‌اینک در موزه دانشگاه فیلادلفیا و موزه شرق باستان استانبول قرار دارند. 
سومری‌ها در ابتدا خط میخی نداشتند و از خط تصویری استفاده می‌کردند. در دسترس بودن گل رس در بین‌النهرین، کار سومری‌ها را بسیار آسان می‌کرد، آنها به زودی متوجه شدند که اگر لوحه‌ها را بپزند، ماندگاری آنها بسیار بیشتر می‌شود. اما نوشتن بر لوحه‌های گلین با قلم نی، نمی‌توانست منجر به ایجاد خطی با پیچیدگی خط مصریان بر روی پاپیروس شود.

اما در بین الواح سومری غیر از آنهایی که مربوط به ادبیات و افسانه‌های علمی و مسائل اداری هستند، الواح علمی هم می‌توان پیدا کرد. برای مثال یک پزشک ناشناخته سومری که دراواخر هزاره سوم پیش از میلاد مسیح می‌زیسته است، بهترین نسخه‌های خود را به منظور استفاده شاگردان و همکارانش گرد آورد. او لوحه گلی نمناکی به اندازه ۱۵٫۹ در ۹٫۵ سانتیمتر آماده کرد و با خط میخی دوازده نسخه مهم -به زعم خود- را بر آنها نگاشت. این سند پزشکی، قدیمی‌ترین سند و نسخه پزشکی است که بشر یافته است. این لوح به مدت چهار هزار سال، در دل زمین مدفون بود تا اینکه هیئت باستان شناسی آن را یافت و به موزه دانشگاه فیلادلفیا منتثل کرد. 
خواندن این نسخه بسیار دشوار بود و نیاز به تلاش‌ زیادی داشت. پزشک سومری چنانچه از این نسخه برمی‌آید، داروها را مانند همکار امروزی خود از مواد گیاهی و معدنی و جانوری تهیه می‌کرد. از مواد معدنی، کلرید سدیم (نمک طعام) و نیترات پتاسیوم (شوره) را ترجیح می‌داد و از مواد حیوانی، شیر، پوست مار و سنگ لاک‌پشت را به کار می‌برد ولی اکثر داروها از منابع گیاهی اخذ می‌شد. از گیاهانی مانند فلوس، مورد، انقوزه و آویشن و درختانی ماند بید، گلابی، صنوبر، انجر و خرما در فراهم کردن داروها استفاده می‌کردند. داروهای گیاهی از تخم و ریشه و شاخه و پوست و صمغ درختان تهیه می‌گردید و مانند امروز آنها را به صورت گرد یا جامد نگهداری می‌کردند.

قدیمی ترین نسخه های پزشکی تاریخ در تمدن های ایرانیان ( تصویری) 
یکی از نسخه‌ها: ریشه گیاه کاه را بسایید، در آبجو حل کنید، بگذارید مرد بیمار آن را بنوشد و بذر گیاه درودگر، صمغ مرکازی آویشن، بسایید، در آبجو حل کنید، بگذارید مرد بیمار ان را بنوشد. 
یکی از ایرادات این نسخ این است که نسبت مواد سازنده دارو، هیچ جا ذکر نشده است. این مطلب را البته پاره‌ای به خاطر رازداری حرفه‌ای می‌دانند تا مردم عادی و دیگر رقیبان همکار، نتوانند خود رأسا دارو بسازند. عده‌ای هم البته معتقدند که در ان زمان کمیت اجزا، زیاد مهم نبود.

اما مطلب مهم بعدی، این بود که در هیچ جای این الوح پزشکی، اثری از توسل به سحر و جادو به چشم نمی‌خورد. این بدان معنی نیست که در هزاره سوم پیش از میلاد از دعا یا جادو برای معالجه استفاده نمی‌شده. سومری‌ها هم مانند بایلی‌ها به خدایان مرض که به خاطر مجازات گناه، بیماری بین مردم می‌پراکنند، اعتقاد داشتند. آنها به خدایانی شفادهنده هم باور داشتند. سومری‌ها برای خود، خدای نگهبان فن پزشکی هم داشتند. 
شیوه تهیه قطره‌ها، فن پالایش نسبتا پیچیده موارد تشکیل دهنده داروها، توانایی تهیه مواد قلیایی و شوره توسط سومری‌ها نشان می‌دهد که فن داروسازی سومری ها، پیشرفت زیای کرده بود. 
البته نمی توان در مورد میزان شفابخشی این نسخه‌ها اظهار نظری کرد، چون در هیچ جای این الواح نام و علایم بیماری توصیف نشده است تا پزشکان بتوانند در زمینه کارایی نسخ اظهار نظر کنند.

 
برگرفته و گردآوری : پایگاه اینترنتی تکناز

کهن ترین نوشته به زبان هتیتی یافت شد


کهن ترین نوشته ییافت شده به زبان هتیتی از سده ی 17 پیش از زایش

کهن ترین نوشته در ایندوس یافت شد

کهن ترین نوشته ی یافت شده در ایندوس از سده ی 26 پیش از زایش

Seals of the Indus Valley Civilization

کهن ترین نوشته ی ایلام کهن یافت شد

کهن ترین نوشته ی ایلام کهن یافت شده در تپه سیلک از سده ی 32 پیش از زایش

Economic tablet with numeric signs. Proto-Elamite script in clay, Susa, Uruk period (3200 BC to 2700 BC). Department of Oriental Antiquities, Louvre.

Economic tablet with numeric signs and Proto-Elamite script. Clay accounting tokens, Uruk period. From the Tell of the Acropolis in Susa

کهن ترین نوشته ی جهان به دبیره ی پیشاایلامی یافت شد - English

کهن ترین نوشته ی جهان به دبیره ی پیشاایلامی یافت شده در پیرامون شوش از سده ی 32 پیش از زایش

The world's oldest undeciphered writing system, which has so far defied attempts to uncover its 5,000-year-old secrets, could be about to be decoded by Oxford University academics.

This international research project is already casting light on a lost bronze age middle eastern society where enslaved workers lived on rations close to the starvation level.

"I think we are finally on the point of making a breakthrough," says Jacob Dahl, fellow of Wolfson College, Oxford and director of the Ancient World Research Cluster.

Dr Dahl's secret weapon is being able to see this writing more clearly than ever before.

In a room high up in the Ashmolean Museum in Oxford, above the Egyptian mummies and fragments of early civilisations, a big black dome is clicking away and flashing out light.

This device, part sci-fi, part-DIY, is providing the most detailed and high quality images ever taken of these elusive symbols cut into clay tablets. This is Indiana Jones with software.

This way of capturing images, developed by academics in Oxford and Southampton, is being used to help decode a writing system called proto-Elamite, used between around 3200BC and 2900BC in a region now in the south west of modern Iran.

And the Oxford team think that they could be on the brink of understanding this last great remaining cache of undeciphered texts from the ancient world.

Tablet computer

Dr Dahl, from the Oriental Studies Faculty, shipped his image-making device on the Eurostar to the Louvre Museum in Paris, which holds the most important collection of this writing.

The clay tablets were put inside this machine, the Reflectance Transformation Imaging System, which uses a combination of 76 separate photographic lights and computer processing to capture every groove and notch on the surface of the clay tablets.

It allows a virtual image to be turned around, as though being held up to the light at every possible angle.

These images will be publicly available online, with the aim of using a kind of academic crowdsourcing.

He says it's misleading to think that codebreaking is about some lonely genius suddenly understanding the meaning of a word. What works more often is patient teamwork and the sharing of theories. Putting the images online should accelerate this process.

But this is painstaking work. So far Dr Dahl has deciphered 1,200 separate signs, but he says that after more than 10 years study much remains unknown, even such basic words as "cow" or "cattle".i

He admits to being "bitten" by this challenge. "It's an unknown, uncharted territory of human history," he says.

Extinct language

But why has this writing proved so difficult to interpret?i

Dr Dahl suspects he might have part of the answer. He's discovered that the original texts seem to contain many mistakes - and this makes it extremely tricky for anyone trying to find consistent patterns.

This first case of educational underinvestment proved fatal for the writing system, which was corrupted and then completely disappeared after only a couple of hundred years. "It's an early example of a technology being lost," he says.

i"The lack of a scholarly tradition meant that a lot of mistakes were made and the writing system may eventually have become useless."i

Making it even harder to decode is the fact that it's unlike any other ancient writing style. There are no bi-lingual texts and few helpful overlaps to provide a key to these otherwise arbitrary looking dashes and circles and symbols.

This is a writing system - and not a spoken language - so there's no way of knowing how words sounded, which might have provided some phonetic clues.

Dr Dahl says that one of the really important historical significances of this proto-Elamite writing is that it was the first ever recorded case of one society adopting writing from another neighbouring group.

But infuriatingly for the codebreakers, when these proto-Elamites borrowed the concept of writing from the Mesopotamians, they made up an entirely different set of symbols.

Why they should make the intellectual leap to embrace writing and then at the same time re-invent it in a different local form remains a puzzle.

But it provides a fascinating snapshot of how ideas can both spread and change.

Mr One Hundred

In terms of written history, this is the very remote past. But there is also something very direct and almost intimate about it too.

You can see fingernail marks in the clay. These neat little symbols and drawings are clearly the work of an intelligent mind.

These were among the first attempts by our human ancestors to try to make a permanent record of their surroundings. What we're doing now - my writing and your reading - is a direct continuation.

But there are glimpses of their lives to suggest that these were tough times. It wasn't so much a land of milk and honey, but porridge and weak beer.

Even without knowing all the symbols, Dr Dahl says it's possible to work out the context of many of the messages on these tablets.

The numbering system is also understood, making it possible to see that much of this information is about accounts of the ownership and yields from land and people. They are about property and status, not poetry.

This was a simple agricultural society, with a ruling household. Below them was a tier of powerful middle-ranking figures and further below were the majority of workers, who were treated like "cattle with names".

Their rulers have titles or names which reflect this status - the equivalent of being called "Mr One Hundred", he says - to show the number of people below him.

It's possible to work out the rations given to these farm labourers.

Dr Dahl says they had a diet of barley, which might have been crushed into a form of porridge, and they drank weak beer.

The amount of food received by these farm workers hovered barely above the starvation level.

However the higher status people might have enjoyed yoghurt, cheese and honey. They also kept goats, sheep and cattle.

For the "upper echelons, life expectancy for some might have been as long as now", he says. For the poor, he says it might have been as low as in today's poorest countries.

The tablets also have surprises. Even though there are plenty of pictures of animals and mythical creatures, Dr Dahl says there are no representations of the human form of any kind. Not even a hand or an eye.

Was this some kind of cultural or religious taboo?

Dr Dahl remains passionate about what this work says about such societies, digging into the deepest roots of civilisation. This is about where so much begins. For instance, proto-Elamite was the first writing ever to use syllables.

If Macbeth talked about the "last syllable of recorded time", the proto-Elamites were there for the first.

And with sufficient support, Dr Dahl says that within two years this last great lost writing could be fully understood.

Thank you for the very many offers of help. In response, Dr Dahl has set up a website for people wanting to get involved with the decipherment: http://cdli.ox.ac.uk/wiki/proto-elamite and an email address: cdli.oxford@orinst.ox.ac.uk. A small selection of the earlier comments are published here.

عدم کشف ادوات نظامی در کاوش‌های جیرفت

سرپرست کاوش‌های باستان‌شناسی جیرفت در 1381 تا 1386 گفت: در کاوش‌های باستان‌شناسی جیرفت ادوات و لوازم نظامی کشف نشده است. به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه کویر، یوسف مجیدزاده با بیان مطلب فوق افزود: این نشان از صلح‌طلبی و علاقه مردم این منطقه به فرهنگ و هنر دارد. وی با تائید کشف تعدادی سرنیزه در کاوش‌های صورت گرفته، افزود: با بررسی سرنیزه‌ها توسط تیم‌های باستان‌شناسی مشخص شد این اشیاء تنها جنبه تزئینی داشته‌اند. 

سرپرست کاوش‌های باستان شناسی جیرفت با اشاره به نبود برج، بارو و حصار در اطراف مناطق باستانی جیرفت، خاطرنشان کرد: نقش‌های حکاکی شده برروی اشیاء مکشوفه حکایت از فرهنگ و هنر بی‌همتای ساکنان این مناطق دارد. 

مجیدزاده شرایط جغرافیایی و جنگجو نبودن مردم جیرفت را از دلایل عدم یورش مهاجمان بیگانه به این خطه عنوان و اظهار کرد: کشف لوازم و ادوات نظامی در سایر تمدن‌ها از قبیل تمدن در بین‌النهرین به دلیل مجاورت این تمدن‌ها با اقوام مناطق مختلف بوده است.

No Military Equipment Discovered in Excavations at Jiroft
ISNA:No military equipment has been discovered in excavations at Jiroft; Head of the excavation team in Jiroft, Yusef Madjidzadeh stated. While mentioning this,he said "it indicates the people of this region's interest in pacifism and art and culture". i

کهن ترین نوشته ی جهان در جیرفت یافت شد

کهن ترین دست نوشته به خط هندسی جهان یافت شده در جیرفت از بیش از پنج هزار سال پیش.
در جیرفت دو و در شهر سوخته یک نوشته یافت شده.

 در اصل بودن کتیبه جیرفت کوچکترین شکی وجود ندارد.
کتیبه های به دست آمده از جیرفت مورد آزمایش و بررسی باستان شناسان معتبر قرار گرفته و در اصل بودن آنها کوچکترین شکی وجود ندارد. آخرین کتیبه که بر تکه آجری کوچک نقش بسته، در ورودی قلعه کنارصندل جنوبی و در حضور خبرنگاران به دست آمده و فیلم برداری شده است. در خصوص این کتیبه که اولین کتیبه ی کشف شده توسط هیئت حفاری جیرفت به سرپرستی پروفسور مجیدزاده است، بحث هایی در جریان بود مبنی بر اینکه پیدا شدن آن کتیبه به شکلی که در فیلم دیده می شود سؤال برانگیز است. 
برخی ها با طرح سؤال های مغرضانه قصد داشتند بر روی واقعیت کشف این کتیبه از منطقه ی هلیل رود نیز علامت سؤال بگذارند. فیلم برداری این مستند توسط گروه مستند ساز فرانسوی در محل و همزمان با کاوش های هیئت علمی مجیدزاده انجام گرفت. بخش هایی از کشف کتیبه به صورت زنده ضبط شد و جهت بازگویی و روایت بهتر ماجرا، و چنان که در مستند سازی متداول است، بخش هایی از آن بازسازی گردید. مصاحبه ها طبیعتا بعدن انجام گرفته و در مرحله ی تدوین به فیلم اضافه شده اند.

به هر صورت پیدا کردن یک کتیبه کشف بسیار بزرگی در تمام جهان محسوب میشود. در کنار صندل 12 متر لایه های باستانی در زیر زمین وجود دارد که احتمالن تا 10000 پیش از میلاد را پوشش میدهند. در تپه یحیی نیز کتیبه هایی با خط پروتوایلامی یافت شده بود. كهن ترين خط ايلامى شناخته شده كه تاكنون به دست آمده به ايلامى مقدم یا پروتو ایلامی شهرت دارد (البته مجیدزاده معتقد است که با پیدا شدن زادگاه این خط در جیرفت، بهتر است اکنون آنرا پروتو ایرانی بنامیم) و متعلق هزاره ی سوم پيش از ميلاد است. اين نوع خط در حفارى های شوش، تل مليان، سيلك، ازبكي، حصار، يحيى و شهر سوخته نیز به دست آمده است، مگر اینکه آقایان تمام این کتیبه ها را هم جعلی بدانند.

کتیبه های جیرفت یافته ی سطحی به حساب می آیند. به دست آمدن این کتیبه ها از سطحی ترین لایه ها نشان می دهد که این کتیبه ها شکل تکامل یافته ی این خط هستند و هر چه پایین تر برویم این کتیبه ها ساده تر خواهند شد و مسلما در لایه های پایین تر، مراحل رشد و تکوین این خط و کتیبه هایی ساده تر چون کتیبه های تپه یحیی که از لایه های هزاره ی سوم به دست آمده اند یافت خواهد شد.

برخی انگ جعلی بودن به این کتیبه ها می زنند و این فقط تصفیه حساب شخصی این افراد با مجیدزاده است. متاسفانه این تصفیه حساب ها با ایشان به حدی ابعاد گسترده ای پیدا کرده که برخی آقایان حاضرند اهمیت جیرفت و تمدن هلیل رود را نیز قربانی کنند. تهمت های غیر منصفانه بر علیه شخص مجیدزاده از روی حسادت و کینه های شخصی، برخوردی زشت و غیر علمی است که متاسفانه در باستان شناسی از هم گسیخته ی ایران رایج شده است و روز به روز با روابط ناسالم و توسط مافیای فاسدی که بدنه ی باستان شناسی ایران را در اختیار گرفته است گسترش می یابد. معمولا این نوع رفتارهای غیر حرفه ای، غرض ورزی ها و قضاوت ها ی پوچ، چون هیچ گونه پایه ی علمی نداشته و در جایگاه پاسخگویی حرفی برای گفتن ندارند، در اندرونی ها و تنها به صورت شفاهی مطرح می شوند که مورد بازجویی قرار نگیرند.

اين لوح 5 سطر و هر سطر به طور متوسط 12 حرف دارد. نمونه اين خط در كاوش هاي پيشين نيز كشف شده كه فرانسوا پرو ، عيلام شناس فرانسوي آن را يك فرمان شاهي مي داند . با توجه به شباهت اين خط با خط هاي فصل پيشين به احتمال بسيار زياد اين خط دومين فرمان شاهي كنارصندل است كه تا به امروز كشف شده است . باستان شناسان اعتقاد دارند كنارصندل قدمتي كهن تر از 6 هزار سال دارد. به اعتقاد بسياري از باستان شناسان بزرگ ايراني و خارجي ، در محوطه هاي تاريخي جيرفت آن چه تاكنون كشف شده بيانگر سكونت در سرزميني به وسعت تمدن بين النهرين و سومر است.

دو مقاله پژوهشی در باره این کتیبه:

The Writing Tablet from Konar Sandal B 

Jiroft Inscription the Symbol of Eastern Civilisation

Archeologists have discovered the world's most ancient inscription in the Iranian city of Jiroft, near the Halil Roud historical site

"The inscription, discovered in a palace, was carved on a brick whose lower left corner has only remained,” explained Yousof Majid Zadeh, head of the Jiroft excavation team

“The two remaining lines are enough to recognize the Elamite script," he added

“The only ancient inscriptions known to experts before the Jiroft discovery were cuneiform and hieroglyph,” said Majid Zadeh, adding that” The new-found inscription is formed by geometric shapes and no linguist around the world has been able to decipher it yet.”

Archeologists have found many artifacts confirming the existence of a rich civilization dating back to the third millennium BC, during the 5 previous excavational phases

The sixth phase of Jiroft excavations will focus on the temple and the sites where the tablets were found during previous phases

Archeologists believe the discovered inscription is the most ancient script found so far and that the Elamite written language originated in Jiroft, where the writing system developed first and was then spread across the country

کشف کهن ترین نمونه خط در ایران - محوطه چغاآهوان

پیشا بالشتکِ(پروتو تَبلتِ) یافت شده در چغاآهوان در دشتِ مهران در دشتِ شوشان از نیمه ی نخستِ هزاره ی پنجم پیش از زایش

نمونه‌ای دیگر از تابلت یا پیش ‌ـ بالشتک‌ها در محوطه‌‌ چغاآهوان دشت مهران کشف شد. باستان‌شناسان طی بررسی‌هایی که روی آن انجام داده‌اند، قدمت این تابلت را به نیمه اول هزاره پنجم پیش از میلاد تخمین زده‌اند. گفته می‌شود قدیمی‌ترین نمونه آن مربوط به اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد می‌شود که در جنوب بین‌النهرین یافت شده است.
 
گفته می‌شود، بالشتک‌ها نشان از پیدایش و روند تکاملی خط دارد. به‌نظر می‌رسد یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های مدارک آغاز نوشتار در ایران و از منطقه شوشان بزرگ به‌دست آمده‌است.
 
به‌ گزارش CHN، به‌دنبال کاوش‌های اخیر در محوطه چغاآهوان نمونه‌ای از تَبلت یا پیش ـ بالشتک‌ها کشف شده که بر اساس مقایسه‌های انجام شده تاریخ نیمه اول هزاره 5 پیش از میلاد برای آن تخمین زده شده‌است. این درحالی است که پیش از این نمونه پیشرفته این توکن‌ها از جنوب بین‌النهرین و شوشان کشف شده‌اند و تاریخ آن به اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد نسبت داده می‌شود.
 
«اردشیر جوانمردزاده» باستان‌شناس در این‌باره به خبرگزاری میراث‌فرهنگی می‌گوید: «یکی از مهمترین شاخصه‌های تمدن که معیارگذار دوران پیش از تاریخ به تاریخ خط است. چنانچه برای بررسی روند تکامل پیدایش خط باید به مدارک آغازین و بررسی دوره‌های پیش از پیدایش خط پرداخت».
 
این باستان‌شناس با اعتقاد بر اینکه قدیمی‌ترین مدارک و نمونه‌های یافت شده را که می‌توان به آغاز و پیدایش خط نسبت داد مربوط به توکن‌ها یا اشیاء گلی شمارشی دوره نوسنگی می‌شود. این اشیاء که در سراسر خاورمیانه و خاور نزدیک پراکنده‌اند، در محوطه‌های نوسنگی ایران هم به دست آمده‌اند.
 
اما نمونه‌ی پیشرفته این توکن‌ها که بیانگر آغاز خط هستند، تَبلت‌ها(Tablet)  یا بالشتک‌های گلی هستند که از جنوب بین النهرین و شوشان کشف و معرفی شده‌اند. جوانمردزاده معتقد است، تا مدت ها پیش قدیمی‌ترین نمونه‌های این بالشتک‌های گلی به اواخر هزاره چهارم پیش از میلاد نسبت داده شده با این‌حال کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه حمرین عراق منجر به کشف یافته‌ای شد که بعدها توسط متخصصان تحت‌عنوان نمونه بسیار پیشین بالشتک‌های خط معرفی شد. بر اساس مطالعات انجام شده این نمونه‌های آغازین تَبلت (Proto-Tablet) را می‌توان به دوران عبید 4 در بین النهرین (نیمه دوم هزاره 5 پیش از میلاد) نسبت داد.
 
این درحالی است که طی کاوش‌های اخیر محوطه چغاآهوان دشت مهران واقع در استان ایلام نمونه‌ای از این پیش ـ بالشتک‌ها کشف شد که بر اساس مقایسه‌های انجام شده تاریخ نیمه اول هزاره 5 پیش از میلاد را می‌توان برای آن پیشنهاد داد. به‌گفته جوانمردزاده، این شی کوچک گلی با ابعاد 2×3×5 سانتیمتر مانند نمونه‌های مشابه بین‌النهرینی خود دارای سوراخ‌هایی ریز یا چوب خطی در دو طرف است. با این کشف می‌توان پیشنهاد داد یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های مدارک آغاز نوشتار در ایران و از منطقه شوشان بزرگ به‌دست آمده‌است.
 
 لازم به ذکر است که کاوش‌های هیئت آمریکایی در دهلران نیز نمونه مشابه آنچه که از چغاآهوان معرفی شده است را معرفی و منتشر کرده‌است که متاسفانه تاریخ دقیق آن معلوم نیست و کارکرد آن نیز به صفحه بازی پیشنهاد شده‌است.

خبرگزاری میراث‌فرهنگی ـ گروه میراث‌فرهنگی
از مریم جلیلوند

نمونه های دبیره های ایرانی - تمدن کهن جیرفت

نوشته ی یافت شده در شهرنشینی ارته در کنار هلیل رود در پایین کرمان از بیش از پنج هزار سال پیش، و کهن تر از نوشته ی یافت شده در تمدن کهن جیرفت.

تمدن "ارته" روی لبه فراموشی/ لزوم رمزگشایی کهن ترین لوح های جهان
Aratta Civilization on the Edge of Oblivion / The Need to Decode the World's Oldest Tablets

کرمان - خبرگزاری مهر: در حالی در جریان کاوشش های جنوب کرمان قدیمی ترین لوح های نوشته شده به دست بشر کشف شد که تاکنون اقدام موثری در راستای رمزگشایی این لوح ها صورت نگرفته و ادامه این روند بیم فراموش شدن تمدن کهن ارته را به وجود آورده است.
به گزارش خبرنگار مهر، تمدنی که چندی قبل در جریان کاوشش های باستانشناسان سر از خاک برآورد امروز سر برخاک گذاشته است.
تمدن ارته در حاشیه رودخانه هلیل رود حلقه گم شده تاریخ بشری و یکی از قدرتمندترین تمدن های بشری در زمان خود رازهای سر به مهر فراوانی دارد رازهایی که به دلیل توقف کاوشش ها و عدم پیگیری داشته های فرهنگی و ثبت آنها این روزها در ذهن های باستانشناسان نیز به فراموشی سپرده شده است.
از تپه های کنار صندل زیاد گفته شده است، تپه هایی که نمادی از نخستین های بشری در تمدنی در جنوب شرق کشور است تپه هایی که 5 هزار سال قبل مرکز حکومتی مقتدر بوده است تمدنی که نخستین تقسیم بندیهای شهر نشینی و روستانشینی را می توان در آن دید و در آثار آن کتیبه هایی قدیمی تر از تمدن ایلامی که پیش از آن تصور می شد مخترع خط است کشف شد.

داشته هایمان از ذهن ها نیز می رود
اما آنقدر از داشته هایمان کم گفتیم و به آن نپرداختیم که متاسفانه برخی باستانشناسان داخلی نیز در کمال تعجب همگان در اظهار نظرهاشان مردمان جنوب شرق ایران را تا قبل از دوران هخامنشیان مردمانی بی سواد می دانند و در مقالاتشان به این امر می پردازند.

این در حالی است که با کشف لوح های گلی و خطوط قدیمی تر خط ایلامی مشخص شد که مبداء خط تمدن ارته بوده نه تمدن ایلامی. زمانی که قبایل ایلامی و بین النهرین در حال جنگ با یکدیگر و خونریزی بودند مردمانی متمدن و مقتدر از لحاظ نظامی و اقتصادی در جنوب شرق ایران می زیستند که آثار بجای مانده از آنها پس از سال ها موجب تعجب و حیرت باستانشناسان شده است.

خط جیرفت متفاوت از خط بین النهرین است
پروفسور یوسف مجیدزاده، سرپرست کاوششهای باستان شناسی جیرفت در سالهای 81 تا 86 در این خصوص می گوید: کاوش های باستانی شناسی جیرفت حکایت از باسواد بودن جیرفتی ها از  5 هزار سال قبل دارد.
وی گفت: کشف چندین لوح گلی پخته و یک آجر کتیبه دار باقدمت 5 هزار ساله درکاوش های جیرفت نشان از باسوادی مردمان این منطقه در دوران باستان دارد.

وی با رد نظر برخی از باستان شناسان که جنوب شرق ایران تا زمان هخامنشیان جوامعی بی سواد بوده اند افزود: مردم جیرفت نه تنها همزمان با اختراع کهن ترین خط میخی بین النهرین باسواد بوده اند ، بلکه همزمان با آنان خطی متفاوت از میخی اختراع کرده اند.

مجید زاده با بیان اینکه اهمیت این دستاورد ها به گونه ای است که بسیاری از باستان شناسان بین المللی از آن بعنوان بزرگترین کشف 50سال گذشته یاد می کنند ابراز کرد: امید است شرایطی فراهم شود تا با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان، بتوان گزارش نهایی کاوش ها و مطالعات صورت گرفته در مناطق باستانی جیرفت در قالب یک یا دو جلد کتاب در اختیار علاقه مندان وپژوهشگران قرار گیرد.

از کم گفتن در خصوص داشته هایمان رنج می بریم
کرمان همیشه از کم گفتن رسانه ها و مسئولانش رنج برده است و هم اکنون نیز همه فراموش کرده اند که چه میراث کهنی را به ارث برده اند و هیچ کس نمی پرسد که چرا کاوششها در محوطه تپه های کنارصندل متوقف شد و اینکه چرا کارشناسان و متخصصان از داشته های غنی این تمدن نمی گویند.
جدای از اینکه هم اکنون وضعیت اسفناکی بر محوطه های باستانی کرمان حاکم است و این محوطه ها زیر شلاق فرسایش شدید باران و باد رها شده اند و تنها لایه ای گل اندود برروی آنها کشیده شده است باید از این امر نیز نگران بود که تمدن ارته در اذهان مردم و باستانشناسان نیز فراموش شود و دلیل این امر نیز چیزی نیست جز اینکه کرمانیان آن طور که باید به داشته هایشان اهمیت نمی دهند.
این درحالی است که در دنیای امروز اطلاع رسانی و تبلیغات در تمام عرصه ها حرف اول را می زند این اصل به خصوص در راستای جذب گردشگر در صنعت توریسم تاثیر گذار است اما اگر نگاهی به وضعیت کنونی جذب توریسم داخلی و خارجی در کرمان بیندازیم به نتایج ناامید کننده ای می رسیم.

لوح هایی که رمزگشایی نشد
این درحالی است که با وجود تمام حرف ها و وعده هایی که در خصوص معرفی داشته های تاریخی و فرهنگی استان زده شده است اما داشته های کرمان کمتر به مردم سایر مناطق کشور معرفی شده است در کمال تاسف حتی یک سایت متشکل و برنامه ریزی شده برای معرفی دقیق مناطق گردشگری استان کرمان شکل نگرفته است.

در این میان منطقه باستانی کنار صندل و تمدن ارته در جنوب کرمان نیز از همین مشکل رنج می برد تمدنی که قرار بود قفلهای تمدن بشری را باز کند و با رمزگشایی لوح های کهنش تاریخ جهان را متحول کند این روزها خود به فراموشی سپرده شده است.
گفته می شود این لوحها در ایران نگهداری می شوند و عکس آنها به مراکز برجسته بین المللی ارسال شده است اما تاکنون هیچ نتیجه ای در خصوص رمزگشایی صورت نگرفته است و دلیل آن این است که نمونه این خط تاکنون دیده نشده است و دانشمندان در رمزگشایی آنها به در بسته خورده اند.

اما از سوی دیگر فضای موجود نشان می دهد که عزمی نیز برای رمزگشایی این الواح وجود ندارد و کار به جایی رسیده است که باستانشناسان داخلی نیز با نادیده گرفتن این الواح مردمان جنوب شرق کشور را قبل از هخامنشیان بی سواد می دانند و این درحالی است که مردمان این منطقه هزاران سال قبل از هخامنشیان خط را اختراع کرده اند.

تمدن ایران می تواند تمدن های دیگر با چالش اساسی مواجه کند
محمد صمیمی، باستان شناس در گفتگو با مهر در خصوص این لوح اظهارداشت: تا کنون تصور می شد که قدیمی ترین لوح نوشتاری جهان مربوط به تمدن سومری است و به همین دلیل این تمدن را مبدا خط جهان می شناختند اما لوحی که در جیرفت در جنوبشرق ایران پیدا شد با قدمتی بیش از 5 هزار سال لوح سومر را به چالش اساسی کشید.

وی ادامه داد: تنها این لوح در کاوشش ها کشف نشد بلکه تعداد لوح ها بیشتر بود و باید برای رمزگشایی آنها اقدام شود زیرا برای ثبت باید ابتدا لوح رمزگشایی شود و بعد به یک تمدن نسبت داده شود.
وی گفت: نکته قابل توجه این است که لوح جیرفت به هیچ وجه شبیه خط سومر نیست بلکه خطی جداگانه با مبدای جدا و تمدنی کهن است که کهن تر از سومر است.
صمیمی ادامه داد: باید باستانشناسی در ایران بر روی تمدن ارته متمرکز شود زیرا تمدن ارته می تواند تمدن ایران را نسبت به سایر تمدن های کهن جهان متمایز کند.

وی افزود: با این وجود به نظر می رسد حساسیتی در این خصوص وجود ندارد و به جای اینکه ما تمدن ایران را به عنوان مبدا خط جهان معرفی کنیم بیشتر دنبال این هستیم مثلا پل خواجو، ارگ بم، سی سه پل و بیستون را معرفی کنیم.
وی اهمیت تمدن جیرفت را به حدی دانست که می تواند بسیاری از کتاب های جهان را تغییر دهد و این امر می تواند تمدن غرب را مقابل تمدن ایران با چالش اساسی مواجه کند امری که شاید خیلی هم مورد رضایت دانشگاه های غرب نباشد.


برگرفته از تمدن کهن جیرفت

شناسایی کاروانسرای معین التجار - اهواز

سرای معین التجار ، یکی از بناهای ارزشمند بافت قدیم اهواز، سرای بازرگان سر شناس بوشهری حاج محمد تقی معین التجاراست که در دوره قاجاریه با همکاری محمد حسن خان سعدوالدوله در ساحل رودخانه کارون بنا شد.

معین تاجر بوشهری در ابتدای شکل گیری بندر ناصریه وارد شهر اهواز می شود و در ساحل رود کارون دفتر کار خود را تاسیس کرده در کنارآن حمام، بازار، باغ و مسجدی احداث می نماید که این مسجد از کنار رودخانه تا حدود خیابان کاوه و بیمارستان امام امتداد می یافته است.تاجر بوشهری با ساخت این سرا و کشیدن یک رشته خط آهن از کنار رودخانه تا محل مسجد حاج رئیس معروف به مسجد سر سچه، مال التجاره ای را که از خرمشهـر به وسیله کشتی به بنــدرگاه اهـواز وارد می شود با واگن های اسب کش تا این محل انتقال می داد و سپس با استفاده از خط آهن شرکت نفت تا محل اهوازقدیم حمل کرده و در آنجا پس از تخلیه به وسیله کشتی به محلی به نام شلیلـی در سه فرسنگــی شــوشتــر می رساند.از سال1307 تا سال 1332 کشتـی های تجــاری بــار خود را در سرای تاجر بوشهری تخلیه می کردند.

منبع سایت شهرداری اهواز

فرتورهای کهن و باستانی

====================================

درختِ سَرو و کاج در فرهنگ ایران 

===========================================

منشور کوروش بزرگ در پارک بالبوآ سن دیگو کالیفرنیا

=================================

پارسه از دریچه دوربین آنتوان سوروگین  عکاس سر‌شناسی ایرانی- گرجستانی عصر قاجار

==========================

نبرد خونین آوارایر (451 میلادی) بین ارمنیان و ساسانیان در یک مینیاتور قرون وسطی ارمنی 

==============================

عکس تاریخی اثر آنتوان سوروگین عکاس سر‌شناسی ایرانی-گرجستانی عصر قاجار 

از زن زیبا روی دوره ی قاجاریه

===============================

رقص های آیینی

==================================

درفش کاویانی بر روی یک پارچه از زمان ساسانیان

==========================

نگاره ای زیبا و کهن از پارسه شهر (تخت جمشید) ایران زمین:

نام تخت جمشید در زمان ساخت پارسَه به معنای شهر پارسیان بود. یونانیان آن را پِرسپولیس (به یونانی چم پارسه‌شهر) خوانده‌اند. در پارسی معاصر این بنا را تخت جمشید یا قصر شاهی جمشید پادشاه اسطوره‌ای ایران می نامند. 
در شاهنامه فردوسی آمده‌است: جمشید پادشاهی عادل و زیبارو بود که نوروز را بر پا داشت و هفتصد سال بر ایران پادشاهی کرد. اورنگ یا تخت شاهی او چنان بزرگ بود که دیوان به دوش می کشیدند. صدها سال پس از حمله اسکندر و اعراب مسلمان وحشی و در زمانیکه یاد و خاطره پادشاهان هخامنشی فراموش شده بود، مردمی که از نزدیکی خرابه‌های پارسه عبور می کردند، تصاویر حکاکی شدهٔ تخت شاهی را می دیدند که روی دست مردم بلند شده‌است و از آنجا که ‌نمی توانستند خط میخی کتیبه‌های حک شده روی سنگ ها را بخوانند، می پنداشتند که این همان اورنگ جمشید است که فردوسی در شاهنامه خود از آن یاد کرده‌است. به همین شوند نام این مکان را تخت جمشید نهادند. بعدها که باستان‌شناسان توانستند خط میخی کتیبه را ترجمه کنند، متوجه شدند که نام اصلی آن پارسه بوده‌است و مردم این مکان را محترم شمرده و آنرا هزار ستون و چهل منار می نامیدند و با شخصیت هایی چون سلیمان نبی و جمشید ربطش می دادند. 
نام مشهور غربی این محل یعنی پِرسِه پلیس ریشه غریبی دارد. در زبان یونانی، پِرسه پلیس و یا به صورت شاعرانه آن پِرسِپ تولیس (Perseptolis) لقبی است برای آتنه الهه خرد، صنعت و جنگ که ویران‌کنندهٔ شهرها معنی می دهد. این لقب را آشیل، چکامه سرای یونانی سده پنجم پیش از زادروز، به حالت فراهم آوردن و بازی با واژه در مورد شهر پارسیان به کار برده‌ است.

======================

زمانی این بالون به هوا رفت، زیاد بالا نماند و سوراخ شده و به زمین سقوط می کند و تا مدت ها مورد تمسخر مردم تهران بوده و برایش جوک ها و داستان ها درست کرده بودند... سردر باغ ملی مکانی بوده که این بالون به هوا فرستاده شده و همان جا، جایی است که نخستین دوچرخه به معرض دید مردم گذاشته می شده است

=======================

زن نجيب زاده ايراني که صنعتگران رومي اسير شده به دست شاپور به تصوير کشيده اند که به شکل تقريبا دست نخورده در موزه لوور پاريس نگهداري مي شود

========================

====================

میدان توپخانه اواخر دهه 70

======================


==================