روز ۲۰ مهرماه را روز بزرگداشت حافظ نامیدهاند
هر ساله در تاریخ ۲۰ مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ در محل آرامگاه او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار میشود.
آنچه با تکیه به اشارات دیوان او و برخی منابع معتبر قابل بیان است آن است که او در خانوادهای از نظر مالی در حد متوسط جامعه زمان خویش متولد شدهاست. (با این حساب که کسب علم و دانش در آن زمان اصولاً مربوط به خانوادههای مرفه و بعضاً متوسط جامعه بوده است.) در نوجوانی قرآن را با چهارده روایت آن از بر کرده و از همین رو به حافظ ملقب گشته است.
از برخی اشعار او میتوان دریافت که حافظ از جوانی در دربار شاغل بوده است. علاوه بر شاه ابواسحاق در دربار شاهان آل مظفر شامل شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز راه داشته است.
شاعری پیشه اصلی او نبوده و امرار معاش او از طریق شغلی دیگر (احتمالاً دیوانی) تأمین میشده است. در این خصوص نیز اشارات متعددی در دیوان او وجود دارد که بیان کننده اتکای او به شغلی جدای از شاعری است، از جمله در تعدادی از این اشارات به درخواست وظیفه (حقوق و مستمری) اشاره دارد. (از کوچه رندان، عبدالحسین زرینکوب)
دربارهٔ سال دقیق تولد او بین مورخین و حافظشناسان اختلاف نظر وجود دارد. آنچه مسلم است ولادت او در اوایل قرن هشتم هجری روی دادهاست. وی بین ۶۳-۷۲ سالگی از دنیا رفته است.
محل تولد او شیراز بوده و در همان شهر نیز روی بر نقاب خاک کشیده است.
فيصل عبد الحسن، محقق عربی نقل کرده است هنگامی که قصد دفن حافظ را داشتند، عدهای از متعصبان با استناد به اشعار حافظ دربارهٔ میگساری با دفن وی به شیوهٔ مسلمانان مخالف بودند و در مقابل عدهٔ دیگر وی را فردی مسلمان و معتقد میدانستند. قرار شد که از دیوان حافظ فالی بگیرند که این بیت آمد:
قدم دریغ مدار از جنازهٔ حافظ که گر چه غرق گناه است، میرود به بهشت
آرامگاه حافظ در شهر شیراز و در منطقهٔ حافظیه واقع شده است. امروزه این مکان یکی از جاذبههای مهمّ گردشگری به شمار میرود و بسیاری از مشتاقان شعر و اندیشههای حافظ را از اطراف جهان به این مکان میکشاند.
در زبان اغلب مردم ایران، رفتن به حافظیه معادل با زیارت آرامگاه حافظ گردیده است.
اصطلاح زیارت بخوبی نشانگر آن است که حافظ چهرهای مقدّس نزد بسیاری از ایرانیان دارد. حتی برخی از معتقدان به آیینهای مذهبی و اسلامی، رفتن به آرامگاه او را با آداب و رسوم مذهبی همراه میکنند. از جمله با وضو به آنجا میروند و در کنار آرامگاه حافظ به نشان احترام، کفش خود را از پای بیرون میآورند.
بر سر تربت ما چون گذری همت خواه
که زیارتگه رندان جهان خواهد شد
------------------------------------
آرامگاه حافظ در اسکناس و سکههای ایران
اسکناسهای هزار ریالی ایران از سال ۱۳۴۱ هجری شمسی تا سال ۱۳۵۸
با نمایی از آرامگاه حافظ چاپ و نشر میشد
سکههای پنج ریالی برنز ایران از سال ۱۳۷۱ هجری شمسی تا سال ۱۳۷۸
به نقشی از آرامگاه حافظ آراسته شد
---------------------------
گوته
«دیوان غربی - شرقی» خود را تحت تاثیر «دیوان حافظ» سرود، و فصل دوم آن را با نام «حافظنامه» به اشعاری در مدح حافظ اختصاص داد که از جمله آنها میتوان به دو شعر زیر اشاره کرد:
حافظا، در غزلهایت میشنوم
که شاعران را بزرگ داشتهای
بنگر که اینک پاسخی فراخورت میدهم:
بزرگ اویی است که این سپاس به بزرگداشتِ اوست
خود را با تو برابر گرفتن، حافظا
راستی که دیوانگی است!ا
کشتییی پُر شتاب و خروشان
به پهنهٔ پُر موج دریا در میآید
،و مغرور و دلیر به دلِ خیزابها میزند
.آن و دمی است که اقیانوس درهماش بشکند
.ولی این تختهبند پوده همچنان به پیش میراند
در غزلهای سبکخیز و تندآهنگِ تو
خنکای سیال دریا است
،و فورانِ کوهوار آتش نیز
.و گدازهها مرا در خود غرق میکنند
.با این همه خیالی نیز درونم را میآکند
و شجاعتام میبخشد
.مگر نه آنکه من نیز در سرزمینِ خورشید
زیسته و عشق ورزیدهام!ا
نیچه
یکی دیگر از شاعران و فیلسوفان نامآور آلمان، نیچه، نیز در دیوان «اندرزها و حکمتها»، یکی از شعرهای خود را با نام «به حافظ (آوای نوشانوش، پرسش یک آبنوش)» به او تقدیم کردهاست:
میخانهای که تو برای خویش
پیافکندهای
فراختر از هر خانهای است
جهان از سر کشیدن مییی
که تو در اندرون آن میاندازی
،ناتوان است
پرندهای، که روزگاری ققنوس بود
در ضیافت توست
موشی که کوهی را بزاد
خود گویا تویی
تو همهای، تو هیچی
میخانهای، مییی
ققنوسی، کوهی و موشی
در خود فرو میروی ابدی
از خود میپروازی ابدی
رخشندگی همهٔ ژرفاها
و مستی همهٔ مستانی
- تو و شراب؟
----------------------------------------------
حافظ اگرچه به هیچ کشور عربی سفر نکرد، اما پژوهشگران عرب تحقیقات و مطالعات قابل توجهی در زمینه حافظشناسی داشتند. اولین پژوهشگر عربی که کتاب درباره حافظ نوشت ابراهیم امین الشورابی المصری بود که کتابی به نام حافظ الشيرازي شاعر الغناء والغزل في ايران نگاشت و در آن به حافظ، اندیشههای حافظ و شعرهای او پرداخت.
تا کنون، شعر حافظ به دهها زبان در تمامی دنیا ترجمه شدهاست
اطلاعات چندانی از خانواده و اجداد خواجه حافظ در دست نیست و ظاهراً پدرش بهاء الدین نام داشته و مادرش نیز اهل کازرون بوده است.
http://www۲.irna.ir/occasion/۲۰mehr۸۴/hafezindex.htm