آیین های ویژه ی جشن های گاهنبار
در هنگام سپیده دم نخستین روز از چهره ی گاهنبار، مراسم «واج یشت گاهنبار» در محل آتش وَرَهرام (آتشکدهی اصلی هر شهر که سمبل روشنایی در آن نگهداری می شود) برگزار می شود در این مراسم موبدان هوشت (موبد اجرا کنندهی مراسم دینی در هر محل و روستا) و گروهی از مردم شرکت می کنند، یکی از موبدان که زَوت نام دارد بخش هایی از هفتاد و دو هات یسنا را می خواند و موبد دیگر که راسپی نامیده می شود وی را همراهی می کند. این مراسم «یَزشن خوانی» نام دارد و در اتاق کنار محل نگهداری آتش که «یَزشن گاه» نامیده می شود برگزار می گردد.
در هنگام یزشن خوانی و خواندن یسنا، شربت «پراهوم» تهیه می گردد که از کوبیدن و نرم کردن ساقههای گیاه هوم (1) با آب در هاون مخصوص برنجی به دست می آید.
در پایان مراسم پراهوم را در ظرف های کوچکی می ریزند و به شرکت کنندگان می دهند تا بیاشامند.
در پایان مراسم واج یشت گاهنبار، نخستین روز هر چهره ی گاهنبار آغاز می شود.
در بسیاری از روستاهای یزد که هنوز معماری سنتی و بومی، پایدار مانده است، زرتشتیان گاهنبار را در خانه ها برگزار می کنند.
اهل خانه از مدتی پیش از زمان گاهنبار، در تدارک آن می کوشند و لُرک و خوراکی هایی تهیه کرده، یک روز پیش از گاهنبار خانه را جارو و آب پاشی می کنند، گِل سفید در «پِسکَمِ مَس» و بیرون خانه میپاشند، نان و خوراکی های سنتی را آماده می کنند و سفره ی گاهنبار را در پسکم مس می گسترانند و آنچه که برای سفره ی مراسم مذهبی لازم است بر آن می گذارند. خشکباری که برای لرک گاهنبار فراهم می شود با لرک جشن خوانی و سده پوشی اندکی تفاوت دارد. لرک گاهنبار مخلوطی از خرما، سنجد، کشمش، بادام، گردو، برگهی هلو و انجیر خشک است که آنها را در دستمال بزرگی به نام چادر شب می ریزند و آن را کنار سفره، در پسکم مس پهن می کنند و روی آن را یک عدد سیب یا انار قرمز با چند شاخه ی گیاه «موُرد» می گذارند.
مردم هر روستا با موبد و دهموبد به تدریج در خانه ای که گاهنبار در آن برگزار می شود حاضر می شوند، موبد و دهموبد در پسکم مس و به کنار سفره ی گهنبار می روند و شرکت کنندگان در پسکم های دیگر، اتاق ها و حیاط خانه می نشینند.
دهموبد با صدای بلند نام درگذشتگانی را اعلام می کند که گاهنبار به یاد و از دهش آنها برگزار میشود، سپس با درخواست وی شرکت کنندگان برای نو کردن کُشتی، همه به پا می خیزند، هماهنگ با موبد رو به سوی روشنایی می کنند و هم آوا با وی اوستای کشتی می خوانند. که در این نیایش زرتشتیان کشتی خود را نو می کنند (کشتی را از کمر باز می کنند و دوباره بر کمر می بندند) و در پایان نیایش می نشینند. با اعلام دهموبد، یکی از بانوان که در تدارک خوراکی سنتی است در آغاز گاهنبار، سیر و سداب را نیز تهیه می کند.
آن را در تاس یا کاسه ی مسی یا روزین می ریزد و به پِسکَمِ مَس می آورد، موبد اوستای آفرینگان گاهنبار را می خواند، در این هنگام دهموبد میوه های داخل سینی را به وسیله ی کارد به اندازه های مناسب می بُرد، اوستا خوانی موبد و همکاری حاضران و دهموبد ادامه می یابد.
در پایان مراسم دهموبد مقداری لُرک را به هر مهمان می دهد و سپس سینی میوه را که «درون» یا «درین» نام دارد جلوی همه میبرد تا هر کس پارهای میوه برای خوردن بردارد.
در برخی گاهنبارها همراه با لرک، یک یا چند قرص نان هم به شرکت کنندگان می دهند، این نان که کوچکتر از نان معمولی است که «سیروگ» یا «لووگ» نام دارد.

در برخی گاهنبارها نیز خوراکی های مخصوصی مانند آش و آبگوشت تهیه می شود.
در کرمان دو نوع نان دیگر نیز برای سفره ی گاهنبار تهیه می کنند که یکی از آنها «کُلو» نام دارد. نان دیگر که دور تا دور آن را با خمیر به شکل پرتوهای خورشید در می آورند، نان خورشیدی یا «خورشیدو» می نامند. هفت عدد از این نان را نیز در سفره ی گاهنبار می گذارند.
در برخی از گاهنبارهای کرمان پس از این که مراسم به پایان رسید، لُرک و میوه بین شرکت کنندگان تقسیم می شود سپس با خوراک هایی که در گاهنبار تهیه شده است از میهمانان پذیرایی می شود و به هر نفر یک عدد «کُلو» که در میان آن مقداری «دونو» و «سداو» گذاشته اند می دهند.
=====================
گیاه هوم 1
+ نوشته شده در سه شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۱۱:۳۱ ق.ظ توسط
|