بند سر آغاز

سراسر اندیشه ، گفتار و کردار اشوزرتشت الهامی است از سوی خداوند یکتا که انسان را بسوی رسایی و خوشبختی راهنمایی میکند ؛ < پاکان جاودان یا پرتوهای اهورایی > و سروده های پاک گاتاها را فراپذیرید و بدانها ایمان داشته باشید.

ای گاتاهای مقدس با کمال احترام بشما دورد می فرستم 

بند یک 

پیش ازهرچیزای دانای ِ بزرگِ نیکی افزای ِ مینوی ، با دست های برافراشته ترا نماز برده و خوشبحتی کامل را خواستارم ، پروردگارا ، بشود که در پرتو راستی و درستی و برخورداری از خرد و دانش و ضمیر پاک ، روان آفرینش را خشنود سازم .

بند دو

ای هستی بخش دانای بزرگ ، هرآینه با اندیشه ای پاک و دلی روشن ، بتو نزدیک شده و بدیدارت نایل خواهم شد . پروردگارا ، پاداشی که تنها در پرتو راستی بدست می آید و مومنین را خوشبخت میسازد ، در هر دو جهان مادی و معنوی ، بما ارزانی دار . 

بند سه 

ای هستی بخش دانا ، ای اَشا و ای وُهومَنَ ( مظاهر راستی و پاکی و اندیشه ی نیک و مهرورزی بمردم ) سروده هایی میسرایم که کسی پیش از این نسروده است . 
آرزو دارم بوسیله ی اَشا ، وُهومَنَ و خَشَترای فنا ناپذیر ( مظهر قدرت و اراده ی خداوند ) حس ایمان و فداکاری در قلبمان افزایش یابد . پروردگارا ، درخواست ما را بپذیر و بسویمان روی آور و بما خوشبختی ارزانی دار . 

بند چهار 

در پرتو اندیشه ی پاک ، روانم را بسوی فردوس رهبری خواهم کرد و با آگاهی از پادشاهی که خدای هستی بخش دانا برای کارهای نیک مقرر فرموده است ، کوشش خواهم کرد تا آنجا که مرا تاب و توان است ، مردم را بیاموزم که براستی گرایند ودرستی پیشه سازند . 

بند پنج 

ای اَشا ، مظهر راستی و پاکی ، کِی به زیارت تو نایل خواهم شد ؟ ای وُهومَنَ ، مظهر اندیشه ی نیک ، آیا با دانش الهی و خرد واقعی ، ترا خواهم شناخت ؟ آیا با فرمانبرداری از ندای وجدان و فرمان اهورایی ، بسوی هستی بخش دانا و توانا راه خواهم یافت ؟ بشود که در پرتو گفتار مقدس و با نیروی بیان ، گمراهان را به برترین راه ، که همانا راه راستی و یکتا پرستی است رهبری کنم . 

بند شش 

پروردگارا، چنان که در گفتار آسمانی نوید داده شده است ، در پرتو اندیشه ی پاک و راستی ، بسوی ما آی و ما را از بخشایش دیر زیوی برخوردار ساز ، ای هستی بخش دانا ، به زرتشت و همه ی دوستان او ، نیروی معنوی و شادمانی بخش ، تا بر کینه ی دشمنان خود چیره گردند . 

بند هفت 

ای اَشا ، آن بخشایشی که ثمره ی اندیشه ی پاک است ، بما ارزانی دار ، ای آرمئیتی ، آرزوهای گُشتاسب و پیروان ما را برآورده ساز ، ای خداوند ِ خرد ، بما بندگان فداگار نیرو بخش تا فرمان مقدس ترا به جهانیان بفهمانیم 


بند هشت 

ای هستی بخش ، ای برترازهمه و با بهترین راستی هم اراده ، از تو قلبا آرزو دارم که به فرشوشترنامدار و یارانم وهمچنین بکسانی که از بخشش جاودانی و نیک اندیشی برخوردارند ، بهشت ارزانی داری . 

بند نه 

ای اهورا مزدا ، همواره کوشش میکنم سروده های ستایش خود را صمیمانه نیازت کنم و هیچگاه اَشا و وُهومَنَ ( مظاهر راستی و نیک اندیشی ) را بخشم نیاورم ، زیرا اَشا ، وُهومَنَ و خَشَترای توانا را سزاوار ستایش می دانم . 

بند ده 

ای هستی بخش دانا ، هر آینه ، آرزوی کسانی را که در پرتو راستی و اندیشه ی پاک ، از نظر تو روشن بین و درستکردار شناخته شده اند ، برآورده ساز ، چه براستی میدانم ، ستایش های خالصانه و بی ریای بندگان تو که دارای هدفی عالی و نیک اند ، بی نتیجه نخواهد ماند . 

بند یازده 

بشود که با این نیایش ها ، همیشه ار نعمت راستی و اندیشه ی پاک برخوردار گردم .
ای آفریننده ی بزرگ و دانا ، از راه خرد و بینش و الهام ، راز پدید آمدن آفرینش را از روز ازل بمن بیاموز ، تا حقیقت را بمردم جهان آشکار سازم . 
----------
چنان که تا بدین جا خواندید ، در جای جای این سروده ها ، از پروردگار بسیار یاد شده است ، آن هم با صفاتی چون : هستی بخش ، بزرگ ، دانا ، نیکی افزای و ... و سخن سراسر از مهرو نیکی پروردگاراست و از خشم و غضب خدایی سخنی نیست .
از راستی ، اندیشه ی نیک ، اشا ( قانون حاکم بر هستی ، نظم کیهانی ، ... ) ، پادشاهی بر خویش و نزدیکی به خداوند بسیار سخن رفته است .
نزدیکی آفریننده و آفریده شده تا بدان جاست که روی به خدا گفته شده است "در پرتو اندیشه ی پاک و راستی ، بسوی ما آی " و در جایی نیز این ما هستیم که بسوی خدا میرویم ، زین رو در چنین اندیشه ای ، ما بنده ی حلقه بگوش و حقیر خدا نیستیم ، بلکه ، هر یک خود ، خداییم . 
در جایی آمده است "ای پروردگار، از راه خرد و بینش و الهام ، راز پدید آمدن آفرینش را به من بیاموز ... ، که در اینجا میتوان به برتری خرد بر هر چیزی پی برد و اینکه ما را بر معجزه باوری نیست ، بدان دلیل است که اگر قرار بر نیرویی ماورایی است ، همانا میبایستی خرد و اندیشه باشد ، و هیچ نتواند بر چنین گوهر گرانی ، برتری یابد .