نخست و پایان آفرینش
در دیگر دین ها (ادیان ابراهیمی) ، آفرینش (پدید آمدن همه چیز از جمله زمین ، آسمان ، انسان ، خوبی و بدی و ...) به خواست و دستور خداوند ، در دوره ای شش روزه و از هیچ پدید آمده است چه جای جای چنین باوری با باور گات ها ناهمخوانی دارد ، چراکه اهورامزدا تنها آفریننده ی خوبی است ، نه هم خوبی و بدی ، بدی تنها در ذهن انسان است که پدید آمده و به اجرا درمی آید ، از سویی اینکه همه چیز بدستور خداوند و در زمان مشخصی پدید آمده ، بی معناست ، چراکه آفرینش و خلقت در ذات خداوند است و پیوسته در وجود خداوند بوده و میباشد و ازهیچ پدید آمدن همه چیز نیز در باور زرتشتی جایی ندارد .
دراینجا بخشی از برگردان نوشتار <شکند کمانیک ویجار>، نوشته ی <فرخ مردان> را چه برگردان از پهلوی به فارسی بدست توانایی صادق ، < صادق هدایت > می باشد ، آورده شده : " ... اگر خداوند تنها با اراده و یک زمان ، زمین و آسمان و جهان را از هیچ خلق کرده ، درنگ شش روزه ی او برای چه بود ؟ اگر خورشید را در روز چهارم آفرید ، حساب سه شبانه روز قبل از آن چگونه صورت گرفت ؟ انجام کار با یک فرمان ، فرمان دهنده را خسته نمی کند تا نیازی به یک روز استراحت داشته باشد ... " [ بنا بگفته ی فرخ مردان ، این آفرینش شش روزه و استراحت پس ازآن درخور بزرگی و بی کرانی خداوند نمی باشد ]
" ... اگر پیش از آفرینش ، زمین بیشکل و تهی و تاریک بود ، پس باید بیکران بوده باشد ، پس این پرسش پیش می آید که خارج از زمین (با توجه به بیشکلی زمین) چه بوده است ؟اگر زمین محدود بود ، می باید شکلی میداشته است و اگر شکل داشت ، نامحدود نمی توانست باشد و از هیچ نمی تواند بوجود آمده باشد . "
" ... آیا این داستان [آدم و حوا] همه دانایی و توانایی خداوند را نفی نمی کند ؟ .... اگر خداوند می دانست که آدم و حوا از دستور او سرپیچی میکنند ، چرا آنان را آفرید ؟ اگر می دانست که آنان چنین رفتار خواهند کرد و با وجود این آنان را آفرید ، خشم گرفتن برایشان و تنبیه کردنشان با عدل الهی مطابقت ندارد ...