دين دارى امرى شخصى و درونى است
پيامبران آمده اند كه نگرش درست و راه درست را سفارش كنند و آنها را از نگرش و راه نادرست جدا كنند . كسى دیندار است كه بتواند با خرد و بينش خودش ، نيكىها را بپذيرد .
خود دين نيروى تشخيص خوب از بد است ؛ حالا درك اینکه خوب و بد كجاست ، سفارش هايى كه توسط پيامبران از سوى خداوند به انسانها داده شده است ، براى فردى كه مى خواهد ديندار باشد ، مى تواند راه گشا باشد .
وُهومن يعنى همه چيز بايد نيك ديده بشود ؛ هم چنانکه سهراب سپهرى مى گويد:
چشم ها را بايد شست جور ديگر بايد ديد.
وُهومن يعنى همه چيز بايد نيك ديده بشود ؛ هم چنانکه سهراب سپهرى مى گويد:
چشم ها را بايد شست جور ديگر بايد ديد.
دومين گامى را كه ما داريم < اَشَه > است ؛ يعنى سامان اين هستى كه برمبناى نيكى و پاكى و مهر استوار است، و < اَشَه وهیشتَه > يعنى نیکترين راه اشويى را انسان بايد در خودش بوجود بياورد؛ يعنى دنبال ويژگيهاى اخلاقى بگردد و آنها را درخودش پرورش بدهد تا مقام خودش را به عنوان يك انسان دستگير بكند . در فارسى به آن < اَ رديبهشت > مى گوييم .
سومين مرحله < خشَترَوَيریَه > است كه در فارسى به < شهريور > تبديل شد ، يعنى پادشاهى بر خود ، يعنى تسلط ، قدرت و توانايى . انسان اگر بتواند بر نفس خودش و توانمنديهاى خودش كنترلى داشته باشد ، آن سومين گام است كه پشت سر مي گذارد .
مرحله بعدى < سپَنتَ آرمَئیتی > است كه در فارسى به سپندارمَذ و اسپند يا اسفند تبديل شد .
سپنته يعنى مقدس و آرمئيتى يعنى آرمان و عشق پاك و سازنده ؛ آرزوى پاك و آرزوى نيك
در مرحله بعدى مى رسيم به < هوروتات > كه در فارسى به خورداد تبديل شد .
خورداد يعنى رسايى ، يعنى كمال .
سپنته يعنى مقدس و آرمئيتى يعنى آرمان و عشق پاك و سازنده ؛ آرزوى پاك و آرزوى نيك
در مرحله بعدى مى رسيم به < هوروتات > كه در فارسى به خورداد تبديل شد .
خورداد يعنى رسايى ، يعنى كمال .
آخرين مرحله در بين اين شش مرحله < اَمِرتاتَ > يا امُرداد يعنى بى مرگى يا جاودانگی است.
كه بعد از اين مرحله به خدا پيوستن و به خدا رسيدن است؛ انسان در آن مرحله وجود خودش را ديگر حس نمی کند و آخرين مرحله مى شود < سرَئوشَه > يا سروش ؛ يعنى نداى درون .
كه بعد از اين مرحله به خدا پيوستن و به خدا رسيدن است؛ انسان در آن مرحله وجود خودش را ديگر حس نمی کند و آخرين مرحله مى شود < سرَئوشَه > يا سروش ؛ يعنى نداى درون .
تا نگردى آشنا زين پرده رمزى نشنوى گوش نامحرم نباشد جاى پيغام سروش
در اينجا ديگر انسان محرم مى شود و پيغام سروش، پيغام اهورايى و نداى درون به او می رسد .
اين در واقع آن هفت راهى بود كه در واقع در تصوف و عرفان زرتشتى به آن اشاره شده و من فكر می کنم كه نخستين بارى است كه به اين شكل اشاره می شود . در آيين مهر پرستى هم ما اين هفت مرحله را داريم كه از كلاغ شروع مى شود ؛ يعنى راز دارى و به پير می رسد كه به معنى مرشد است؛ ولى به اين شكلى كه انسان می تواند در خودش يك ويژگي هاى خدايى را مطرح بكند و آنها را بپذيرد و آنها را پرورش بدهد و روان و جان خودش را به خداوند برساند ونزديك بكند ، در انديشه ی اشوزرتشت مطرح مى شود .
ماهنامه ی هفت آسمان موبد نیکنام
در اينجا ديگر انسان محرم مى شود و پيغام سروش، پيغام اهورايى و نداى درون به او می رسد .
اين در واقع آن هفت راهى بود كه در واقع در تصوف و عرفان زرتشتى به آن اشاره شده و من فكر می کنم كه نخستين بارى است كه به اين شكل اشاره می شود . در آيين مهر پرستى هم ما اين هفت مرحله را داريم كه از كلاغ شروع مى شود ؛ يعنى راز دارى و به پير می رسد كه به معنى مرشد است؛ ولى به اين شكلى كه انسان می تواند در خودش يك ويژگي هاى خدايى را مطرح بكند و آنها را بپذيرد و آنها را پرورش بدهد و روان و جان خودش را به خداوند برساند ونزديك بكند ، در انديشه ی اشوزرتشت مطرح مى شود .
ماهنامه ی هفت آسمان موبد نیکنام
+ نوشته شده در پنجشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۱۹ ق.ظ توسط
|