اهنود گات ، هات بیست و نه
بند یک
پروردگارا ، روان آفرینش بدرگاه تو گله مند است ؛ برای چه مرا بیافریدی ؟ چه کسی مرا کالبد هستی بخشید ؟ خشم و ستیزو چپاول غارت وگستاخی و تجاوز همه جا را فرا گرفته ، مرا جز تو پشت و پناهی نیست ، بنابراین نجات بخشی که بتواند مرا ازاین تنگنا رهایی بخشد ، بمن نشان ده .
بند دو
آنگاه آفریننده ی جهان < اهورا مزدا > ازاشا پرسید : چه کسی رهبر ونجات دهنده ی مردم جهان خواهد بود تا ما بتوانیم پشتیبان و یارش باشیم و به اونیروی آباد کردن جهان و گسترش زاستی بخشیم ؟ ای اشا چه کسی را مایلی ازبرای سردارو رهبر جهان برگزینی تا بتواند سپاه بدان و گمراهان را درهم شکند و خشم و نفرت را دور سازد .
بند سه
اَشا به اهورامزدا چنین پاسخ داد : آن سردارو رهبری که برای جهانیان برگزیده می شود و بیگمان بیداد گرو ستم پیشه نیست ، که شخصی بی آزارو مهربان است. ازبین کسانی که دراین جهان خاکی زادگی میکنند ، گرچه کسی را نمی شناسم که بتواند نیکوکاران را در برابر تبه کاران نگاه دارد ، ولی بیگمان او باید نیرومندترین فرد در میان مردم باشد تا بدرخواست او بیاریش شتابیم .
بند چهار
بیگمان اهورامزدا از همه بهتر آگاه است که در گذشته جه کارهایی بوسیله ی بت پرستان و هواداران آنها سر زده است ودرآینده چه کارهایی بوسیله ی آنها انجام خواهد شد ، چون داوری این کارها تنها با اهورامزدا است ، بنابراین آنچه خواست اوست بدان خوشنودیم .
بند پنج
ایدون ( چنین ) من و روان آفرینش هردو با احترام و دستهای برافراشته ، اهورامزدا را ستایش کرده واز او خواستاریم که هرگز به نیکوکاران و پارسیان و رهبر آنها گزندی نرسد و از حمله ی دشمنان وبدکاران در پناه باشند .
بند شش
آنگاه اهورامزدای دانا که با دانش خویش نیروی زندگی بخشد ، چنین گفت :
آیا یکنفر سرور دنیوی شایسته یا یک رهبرو نجات دهنده ی روحانی راکه سرشاراز پاکی و پرهیزگاری نمی شناسی ؟ آیا چنین نیست که آفریدگار ترا از برای پاسبان و نگهبان آفرینش برگزید و ماموریت جهان را به تو بخشید ؟
بند هفت
( اهورامزدا به سخنان خود چنین ادامه می دهد ) :
این سرود پاک ِ خوشبختی افزای ( اهونوَر ) ازهستی بخش مطلقی است که اراده اش با اشا یکسان است و پروردگار پاک آنرا برای پیشرفت جهان و خوشبختی مردمان درست کردار فرو فرستاده است . ( پس از کمی مکث اهورامزدا باز به سخنان خود ادامه داده ،می فرمایند ) :
ای وُهومَنَ ( پندار نیک )، کسیت آن نجات دهنده ای که تو در نظرداری و می تواند مردمان را یاری کند و آنها را از گمراهی نجات بخشد .
بند هشت
اهورامزدا میفرماید :
یگانه کسی که بدستورات الهی گوش فرا داد و من او را خوب میشناسم، همانا زرتشت اسپَنتَمان است . تنها اوست که خواستار آموزش آیین راستی و سرودهای ستایش مزداست ، بنابراین به او شیوایی بیان خواهیم بخشید.
بند نه
آنگاه روان آفرینش با بانگ بلند گوید : آیا من باید بدون چون و چرا پشتیبانی فرد ناتوانی را پذیرفته و به سخنان او گوش دهم ؟ براستی مرا آرزوی شهریار نیرومند و توانایی بود .
چه گاه چنین فردی برای یاریم بپا خواهد خواست و با بازوان نیرومند خود مرا پشتیبانی خواهد کرد؟
بند ده
ای اهورا مزدا و ای اَشا ، به اینها ( زرتشت و پیروانش ) نیروی معنوی و توانایی بخشید ، ای وُهومَنَ تو نیز به زرتشت آن را (نیروی اندیشه و خرد سرشار) ارزانی دار تا در پرتو آن به جهانیان آرامش و آسایش بخشد ؛ ای دانای بزرگ ، ما همه او را برگزیده ترین آفرینش و شایسته ترین فرزند تو دانسته و برهبری خویش می پذیریم .
بند یازده
روان آفرینش به سخنان خود ادامه می دهد :
اَشا ، وهومن و خَشَترا ، چه گاه به ما روی خواهند آورد ؟ کِی ای مزدا آیین ترا انجمن بزرگ مُغان خواهند پذبرفت ؟ ای هستی بخش ، اینک که برای ما یار و مددکار رسیده است ، ما هم آماده ی خدمتگذاری هستیم .
-------------------------- -------------------------- -------------------------- --
نکته ی مهمی که دراین بخش می باشد این است که پس از بیان یکسری پرسش و پاسخ ها، سرانجام <اشو زرتشت> به عنوان شایسته ترین فرد برای راهنمایی کردن و نجات دادن بشر معرفی می شود .
پروردگارا ، روان آفرینش بدرگاه تو گله مند است ؛ برای چه مرا بیافریدی ؟ چه کسی مرا کالبد هستی بخشید ؟ خشم و ستیزو چپاول غارت وگستاخی و تجاوز همه جا را فرا گرفته ، مرا جز تو پشت و پناهی نیست ، بنابراین نجات بخشی که بتواند مرا ازاین تنگنا رهایی بخشد ، بمن نشان ده .
بند دو
آنگاه آفریننده ی جهان < اهورا مزدا > ازاشا پرسید : چه کسی رهبر ونجات دهنده ی مردم جهان خواهد بود تا ما بتوانیم پشتیبان و یارش باشیم و به اونیروی آباد کردن جهان و گسترش زاستی بخشیم ؟ ای اشا چه کسی را مایلی ازبرای سردارو رهبر جهان برگزینی تا بتواند سپاه بدان و گمراهان را درهم شکند و خشم و نفرت را دور سازد .
بند سه
اَشا به اهورامزدا چنین پاسخ داد : آن سردارو رهبری که برای جهانیان برگزیده می شود و بیگمان بیداد گرو ستم پیشه نیست ، که شخصی بی آزارو مهربان است. ازبین کسانی که دراین جهان خاکی زادگی میکنند ، گرچه کسی را نمی شناسم که بتواند نیکوکاران را در برابر تبه کاران نگاه دارد ، ولی بیگمان او باید نیرومندترین فرد در میان مردم باشد تا بدرخواست او بیاریش شتابیم .
بند چهار
بیگمان اهورامزدا از همه بهتر آگاه است که در گذشته جه کارهایی بوسیله ی بت پرستان و هواداران آنها سر زده است ودرآینده چه کارهایی بوسیله ی آنها انجام خواهد شد ، چون داوری این کارها تنها با اهورامزدا است ، بنابراین آنچه خواست اوست بدان خوشنودیم .
بند پنج
ایدون ( چنین ) من و روان آفرینش هردو با احترام و دستهای برافراشته ، اهورامزدا را ستایش کرده واز او خواستاریم که هرگز به نیکوکاران و پارسیان و رهبر آنها گزندی نرسد و از حمله ی دشمنان وبدکاران در پناه باشند .
بند شش
آنگاه اهورامزدای دانا که با دانش خویش نیروی زندگی بخشد ، چنین گفت :
آیا یکنفر سرور دنیوی شایسته یا یک رهبرو نجات دهنده ی روحانی راکه سرشاراز پاکی و پرهیزگاری نمی شناسی ؟ آیا چنین نیست که آفریدگار ترا از برای پاسبان و نگهبان آفرینش برگزید و ماموریت جهان را به تو بخشید ؟
بند هفت
( اهورامزدا به سخنان خود چنین ادامه می دهد ) :
این سرود پاک ِ خوشبختی افزای ( اهونوَر ) ازهستی بخش مطلقی است که اراده اش با اشا یکسان است و پروردگار پاک آنرا برای پیشرفت جهان و خوشبختی مردمان درست کردار فرو فرستاده است . ( پس از کمی مکث اهورامزدا باز به سخنان خود ادامه داده ،می فرمایند ) :
ای وُهومَنَ ( پندار نیک )، کسیت آن نجات دهنده ای که تو در نظرداری و می تواند مردمان را یاری کند و آنها را از گمراهی نجات بخشد .
بند هشت
اهورامزدا میفرماید :
یگانه کسی که بدستورات الهی گوش فرا داد و من او را خوب میشناسم، همانا زرتشت اسپَنتَمان است . تنها اوست که خواستار آموزش آیین راستی و سرودهای ستایش مزداست ، بنابراین به او شیوایی بیان خواهیم بخشید.
بند نه
آنگاه روان آفرینش با بانگ بلند گوید : آیا من باید بدون چون و چرا پشتیبانی فرد ناتوانی را پذیرفته و به سخنان او گوش دهم ؟ براستی مرا آرزوی شهریار نیرومند و توانایی بود .
چه گاه چنین فردی برای یاریم بپا خواهد خواست و با بازوان نیرومند خود مرا پشتیبانی خواهد کرد؟
بند ده
ای اهورا مزدا و ای اَشا ، به اینها ( زرتشت و پیروانش ) نیروی معنوی و توانایی بخشید ، ای وُهومَنَ تو نیز به زرتشت آن را (نیروی اندیشه و خرد سرشار) ارزانی دار تا در پرتو آن به جهانیان آرامش و آسایش بخشد ؛ ای دانای بزرگ ، ما همه او را برگزیده ترین آفرینش و شایسته ترین فرزند تو دانسته و برهبری خویش می پذیریم .
بند یازده
روان آفرینش به سخنان خود ادامه می دهد :
اَشا ، وهومن و خَشَترا ، چه گاه به ما روی خواهند آورد ؟ کِی ای مزدا آیین ترا انجمن بزرگ مُغان خواهند پذبرفت ؟ ای هستی بخش ، اینک که برای ما یار و مددکار رسیده است ، ما هم آماده ی خدمتگذاری هستیم .
--------------------------
نکته ی مهمی که دراین بخش می باشد این است که پس از بیان یکسری پرسش و پاسخ ها، سرانجام <اشو زرتشت> به عنوان شایسته ترین فرد برای راهنمایی کردن و نجات دادن بشر معرفی می شود .
+ نوشته شده در پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۱۱:۱۰ ق.ظ توسط
|