چرا پیروان اشو زرتشت به سوی آتش نیایش می کنند؟
هر یک از آیین گزاران بزرگ برای پرستش خدای یکتا قبله یا پرستش سویی معین کرده تا در هنگام نیایش با خداوند رو به سوی آن کنند تا اولا هنگام نماز گروهی قانون و ترتیب خاصی باشد . ثانیا با نگاه کردن به یک سمت و یک نقطه تمام قوای فکری پرستش کننده یکجا متمرکز شده و بدینوسیله بتواند بر خیالات نفسانی غلبه نماید .
تعيين قبله از سوی پيامبران به همين منظور بوده در حالی همه مي دانيم خداوند يکتا همه جا حاضر بوده و در هر زمان در کنار ما است.قبله تمام مسلمانان کعبه است و بعلاوه شيعيان مهری را که از خاک تربت است جلو خود می گذارند و به عبادت می پردازند.
ساختمان کليسای عيسويان طوری است که محراب کليسا رو به مغرب است. در نتيجه عيسويان هنگام نماز در کليسا رو به شرق و خارج از کليسا مقابل عکس عيسی و حضرت مريم و يا صليب مقدس به پرستش می پردازند.
کليميان نيز هنگام نماز اورشليم را مکان مقدسی برای تعيين قبله می دانند.پرستش سو (قبله) زرتشتيان نور و روشنايی می باشد بهر شکلی که تجلی نمايد خواه اين نور از خورشيد و ماه آغاز شد و هم اکنون رو به شعله آتش و يا چراغ فروزان هم می توان نیایش کرد.
در ضمن بر زرتشتيان امر شده است که چهار آخشيج را که عبارت از آتش و آب و باد و خاک باشد احترام بگذارند .
با اين وجود عده ای که از فلسفه مزديسنا ( زرتشتيان ) آگاهی نداشتند و زرتشتيان را به خطا آتش پرست خواندند، زرتشتيان آتش پرستار هستند، زيرا زرتشتيان به دستور اشو زرتشت تنها اهورا مزدا ( خداوند ) يکتا را سزاوار و شايسته پرستش می دانند نه آتش که مظهر روشنایی و گرماست. نکته : پرستش آتش به معنی نگهداری از آتش است.جایگاه آتش در دین زرتشتی :
در دین زرتشتی، مهمترین عنصر در تشریفات و مراسم مذهبی؛ آتش است. آتش یا آذر نمادی از نور خرد و دانش است. آتش در آسمان به سان خورشید میدرخشد، در فضا چون آذرخش میفروزد، و در زمین از سایش دو چوب خشک یا دو سنگ چخماق پدید میآید. آذر در مزدیسنا یکی از بزرگترین دادههای اهورهمزداست و میانجی میان آفریدگان و آفریدگار است.
و هم اوست که نیایشها و دعاهای مردمان را به بارگاه اهورهمزادا میرساند (یسنا ۳۶:۱:۲:۷۷) در یسنا، چندین دفعه آتش پسر اهورهمزدا خوانده شده است و از پنج نوع آتش نام رفتهاست: آتش بهرام، آتش تن مردمان و چهار پایان، آتش رستنیها، آتش ابرها، آتش گرزمان (یسنا:۱۱)
بر پایه نوشتار بالا دیدگاه دیگری نمایان می شود که نشان می دهد در دین اشوزرتشت آتش جایگاه محترمی دارد و نکته مهم این است که هرگز نیایش به سوی آتش نیست، در واقع آتش را نوعی واسطه میان خدا و آدمی می دانند.در شریعت اسلام هیچ چیزی به جز وحی و ... واسطه میان انسان و خدا نیست اما در آنجا نیز می بینیم که مسلمانان دعا و نیایش خود را در واقع به واسطه مقدسات به خداوند می رسانند که می توان مهر نماز و تصبیح و ... را نام برد.
بررسی نهایی :
بنابراین ازین نوشتارهای گوناگون می توان دریافت که زرتشتیان خدای یگانه را با نام اهورامزدا ستایش و پرستش می کنند و آفرینش جهان را از او می دانند. اما همانگونه که در آیین های دیگر مقدساتی وجود دارد در دین زرتشتی هم آتش محترم و مقدس شمرده می شود. اما از آنجا که اشو زرتشت نخستین پیام آفرین خرد و یکتاپرست هستند، اگر بپنداریم که زرتشتیان خدا پرست نبوده و آتش را ستایش می کرده اند با خرد و نوشته های تاریخی مذهبی جور در نمی آید. پرستش آتش به معنی نگهداری از آتش است.
در شاهنامه چنین آمده است:
نیا را همی بود آیین و کیش
پرستیدن ایزدی بود پیش
نگویی که آتش پرستان بدند
پرستنده پاک یزدان بدند
بدان گه بدی آتشی خوبرنگ
چو مر تازیان راست محراب سنگ