«گاتاها» کتاب مینوی زرتشتیان و پیام اشوزرتشت
در مورد محل زندگی، نحوه زندگی و زمان زایش پیامبر بزرگ اشوزرتشت نظرات و گاه اختلافاتی وجود دارد ولی این نکته را نباید هرگز فراموش کنیم که بیگمان اشوزرتشت در مکان و زمان خود هرچه را که لازم و بایسته بوده پوشیده و خوراک خورده ... و دانستن این ها دردی را از ما درمان نمی کند، اگر ۷۰۰۰ سال پیش به دنیا آمده یا ۴۰۰۰ یا حتی دیروز برای ما چه فرقی می کند؟ برای ما پیام، اندیشه و آموزش های ورجاوند اوست که می تواند زندگی امروز ما را بسازد و آموزش های لازم برای اخلاقیات و پیشرفت بشر امروز در پیام بجا مانده ی او در "گات ها" آمده است. و افتخار میکنیم به اینکه اشوزرتشت نخستین پیامبر یکتا پرست جهان است و در سرزمین مقدس ایران چشم به جهان گشود و آموزش های اندیشه برانگیز وی کسی همچون کوروش بزرگ را به جهان پیشکش کرد.
گاتاها کتاب مینوی و دینی زرتشتیان میباشد که توسط اشوزرتشت به نگارش در آمده و در دل یسنا جای گرفته است. پنج بخش دیگر اوستا شامل «یسنا»، «یشتها»، «وندیداد»، «ویسپرد» و «خرده اوستا» توسط انجمن مغان و موبدان بزرگ و در درازای تاریخ نوشته شده و کتابهای مذهبی زرتشتیان بوده و بسیار گرامی میباشد. هر چند بخش هایی از این کتاب ها مثل پاره از کتاب وندیداد، قوانین اجتماعی زمان ساسانیان است و مربوط به آن دوره میباشد و هیچ ربطی به اندیشه ها و آموزش های اشوزرتشت پیامبر ندارد.
اشوزرتشت در رسانیدن پیام اشا به مردم، به هیچ معجزهای نیاز نداشته است. او نه با معجزه، بلکه با زبانِ خِرد و منطق با مردم سخن گفته است. اشوزرتشت، پیام اهورامزدا را به شیوایی و رسایی در سرودههای خویش آورده است. گاتها، که نخستین سرودهای شعر گونه جهان است، از روش درست زیستن و رستگار شدن سخن میگوید. گاتها، اندیشهورز، خِردگرا و وجدانپرور است و برای همه انسانها در هر زمان و مکان سادهترین و بهترین الگوی رفتاری را به گونه منطقی، به دور از هر گونه پندارهای خرافی و نادرست بیان کرده است.
گاتها یعنی «سرودهای پاک», گاتها در بیان اشوزرتشت، «مانتره» نامیده شده که «کلام اندیشهبرانگیز، اهورایی و مقدس» معنا دارد.
از دیدگاه گاتها، زندگیِ مادیِ انسان باید با طبیعت و قوانین حاکم بر آن که «اَشا» نامیده شده، سازگار و هماهنگ باشد و در نگرش مینوی، انسان باید به یاری «وهومن» دریچه دل خود را به سوی راز هستی بگشاید تا روشنایی حقیقی را مشاهده کند. سخن گاتها تنها برای دانایان قابل درک است، زیرا نادان و جاهل، بر پایه احساساتِ تند و بیمنطق خود حرکت میکند و گوش شنوایی برای پیام اهورایی ندارد. هنگامی که دانا اندیشه راستیجویی را میآموزد، باید دانش و بینش خود را به دیگران، به ویژه به افراد ناآگاه برساند، تا پنداربافی و خرافات از جامعه انسانی رَخت بربندد.
ما خواستاریم از زمره کسانی باشیم که جهان را به سوی پیشرفت و آبادانی و مردم را به سوی راستی و پارسایی رهنمایند. بشود که مزدا ما را یاری فرماید تا با نیروی اندیشه و دل (دانش+اخلاق) به سرچشمه دانایی پی بریم.
یسنا ٣٠ بند ٩
ای اهورامزدا بشود که با اندیشهنیک به تو نزدیک شوم و با پیروی از قانون اشا به ارزشهای مادی و معنوی خود پی برم تا بدینوسیله دینداران را به سرای روشنی و خرمی و زندگی نیک هر دو جهان رهبری کنم.
یسنا ۲۸ بند ۲
«گاتاها» کتاب مینوی زرتشتیان
گاتاها کتاب مینوی و دینی زرتشتیان میباشد که توسط اشوزرتشت به نگارش در آمده و در دل یسنا جای گرفته است. پنج بخش دیگر اوستا شامل «یسنا»، «یشتها»، «وندیداد»، «ویسپرد» و «خرده اوستا» توسط انجمن مغان و موبدان بزرگ و در درازای تاریخ نوشته شده و کتابهای مذهبی زرتشتیان بوده و بسیار گرامی میباشد. هر چند بخش هایی از این کتاب ها مثل پاره از کتاب وندیداد، قوانین اجتماعی زمان ساسانیان است و مربوط به آن دوره میباشد و هیچ ربطی به اندیشه ها و آموزش های اشوزرتشت پیامبر ندارد.
پیام اشوزرتشت
گاتها یعنی «سرودهای پاک», گاتها در بیان اشوزرتشت، «مانتره» نامیده شده که «کلام اندیشهبرانگیز، اهورایی و مقدس» معنا دارد.
از دیدگاه گاتها، زندگیِ مادیِ انسان باید با طبیعت و قوانین حاکم بر آن که «اَشا» نامیده شده، سازگار و هماهنگ باشد و در نگرش مینوی، انسان باید به یاری «وهومن» دریچه دل خود را به سوی راز هستی بگشاید تا روشنایی حقیقی را مشاهده کند. سخن گاتها تنها برای دانایان قابل درک است، زیرا نادان و جاهل، بر پایه احساساتِ تند و بیمنطق خود حرکت میکند و گوش شنوایی برای پیام اهورایی ندارد. هنگامی که دانا اندیشه راستیجویی را میآموزد، باید دانش و بینش خود را به دیگران، به ویژه به افراد ناآگاه برساند، تا پنداربافی و خرافات از جامعه انسانی رَخت بربندد.
ما خواستاریم از زمره کسانی باشیم که جهان را به سوی پیشرفت و آبادانی و مردم را به سوی راستی و پارسایی رهنمایند. بشود که مزدا ما را یاری فرماید تا با نیروی اندیشه و دل (دانش+اخلاق) به سرچشمه دانایی پی بریم.
یسنا ٣٠ بند ٩
ای اهورامزدا بشود که با اندیشهنیک به تو نزدیک شوم و با پیروی از قانون اشا به ارزشهای مادی و معنوی خود پی برم تا بدینوسیله دینداران را به سرای روشنی و خرمی و زندگی نیک هر دو جهان رهبری کنم.
یسنا ۲۸ بند ۲
برگرفته : انجمن اَشَوان
+ نوشته شده در شنبه ۲۶ تیر ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۲ ق.ظ توسط
|
در این وبلاگ تلاش کردم جشن ها، آیین ها و گاهشمارهای باستانی را یادآور و زنده نگهدارم. بیشتر مطالبِ مربوط را با دانش و پژوهش های سالیان، نوشتم و برخی از عکس ها را خودم گرفتم و برخی عکس های مربوط را بهره بردم. برخی از مقاله ها با پژوهش و مطالعه در کتاب ها و سایت های متفاوت پیدا کردم که اگر منبع آن مشخص باشد در زیر مقاله ها نوشتم یا اگر منبع ها مشخص نبوده نام برده نشده.