فریدریش ویلهلم نیچه فیلسوف، زبان شناس، چامه سرا و آهنگساز نامدار آلمانی ۱۹۰۰_ ۱۸۴۴با نگارش مهمترین اثر خویش "چنین گفت زرتشت" ۱۸۸۵_۱۸۸۳ کاری سترگ و ماندگار در پهنه یِ فلسفه و ادبیات در آلمان انجام می دهد. 
نیچه با برکشیدنِ جهان بینیِ اشوزرتشت و رویارویی فلسفه یِ وی با سُقرات، افلاتون، رنه دکارت و کانت فلسفه یِ ایرانی و اصلِ انسان محوری که او آن را "ابرانسان" "Übermensch" می نامید، نگاه خراشِ انسان را معطوف به خویشتنِ خویش "Selbst" می نمایاند. 

نیچه به خوبی از درونمایه و جهان بینی اشوزرتشت آگاه بود. "ابرانسانِ" وی همان "منش های برتر انسانی" است که اشو زرتشت در گات ها از آن سخن رانده است. 
این فیلسوف آلمانی بارها از "چیرگی بر روانِ فرمانروا" "Der Mensch ist Etwas, das überwunden werden muss" که بخشی از معنیِ"خْشَثرَ" یِ زرتشت را می دهد، و خردگرایی "Vernunft" برای زدایش پرده های نابخردی و تیرگی در دیدگاهِ آدمیان سخن گفته است. 

نیچه معتقد است که تنها از این راه است که انسان می تواند پرده هایِ نادانی و خرافه را کنار زَنَد و از تنگ بینی دوری جوید. این راه همانی است که به ابرانسانی می رساند. 

یازده سال پس از نوشتنِ کتاب "چنین گفت زرتشت" به سال ۱۸۹۶ میلادی آهنگساز نامدار آلمانی "ریچارد گئورگ اشتراس" با الهام از نیچه قطعهٔ موسیقی به نام "چنین گفت زرتشت" را می سازد. 

پس از آن آهنگساز انگلیسی آلبرت دلویس ۱۸۶۲_۱۹۳۴ به سال ۱۹۰۵ میلادی نیز قطعهٔ موسیقی دیگری به نام " بخشی از زندگی" "Mass of life" باز هم با الهام یابی از زرتشتِ نیچه به رشتهٔ نگارش در می آورد.

گوستاو مالر۱۸۶۰_۱۹۱۱ آهنگساز اتریشی نیز گزاره یِ "چنین گفت زرتشت" را میان سال های ۱۸۹۳_۱۸۹۶ برای سمفونی شماره سه یِخویش بکار می برد. 

در اینجا به آهنگ "چنین گفت زرتشت" اثر ریچارد اشتراس گوش می دهیم 


آریا همایون 
Ein Überblick über den Begriff "Also sprach Zarathustra" von Aria Homayoun