مفهوم تاریخی پوشش و حجاب در کیش زرتشتی
پوشش اموال و نموامیس ما را از چشم داشت دیگران و همچنین از گرما و سرما و گرد و خاک نگهداری می کند.
اما لباس نوعی پوشش است با مدل های گوناگون که به انسان جلوه های زیبایی و شکوه خاصی می بخشد و بسته به سن و جنس و کار و … مدل های مختلفی دارد.
لباس عادی - مهمانی - ورزشی - کارگری - سازمانی و …. نمی توانند با یکدیگر یکسان و یک شکل باشند و هر کس سلیقه ای دارد. بنا براین تعریف پوشش و لباس بیشتر جنبه ی ظاهری و بیرونی دارد.
و اما حجاب از واژه ی حجب و حیا سرچشمه گرفته و مفهومی والاتر و معنوی تر دارد. و خود به دو صورت ظاهری و باطنی تظاهر می کند در این صورت مردان و زنانی را می توان حقیقتا با حجب و حیا تلقی کرد که بر اساس باور به رعایت حجاب حجاب باطنی قوی حجاب ظاهری خود را شایسته نگه می دارند. حجاب ظاهری لباسیست که بخش هایی از بدن انسان را که از نشان دادن آنان شرم و حیا دارد را می پوشاند. و این امر کاملا نسبی است و بستگی به جهان بینی و سطح آگاهی هر انسان دارد.
بی گمان انسان های نخستین به هیچ روی از اینکه لخت هستند خجالت نمی کشیدند و نخست به علت نگاهداری اندام خود از گرد و خاک و خار و خاشاک و گرما و سرما پوشش به تن می کردند به گونه ای که اگر به سیر رسایی (تکامل) حجاب نگاه کنیم
نخست انسان از پوشش آغاز کرد و سپس یاد گرفت که پوشش خود را آراسته کند و لباس پدید آمد و پس از اینکه اخلاق و معنویت اهمیت یافت حجاب مطرح شد. از طرفی تا همین سد (صد نه) سال پیش مردم از نعمت داشتن حمام در منزل برخوردار نبودند و بیشتر آنان ها از صبح تا شام با گرد و غبار و گرما و سرما و آفتاب سر و کار داشتند.
بنابر این نباید این تصور برای ما پیش آید که تصویر هایی که در تخت جمشید یا کتیبه ها و سایر آثار باستانی ایران مشاهده می کنیم که تنها قرص صورت و دستانشان بیرون است بعنوان حجاب بوده بلکه به مناسبت شغلی و بیشتر جنبه ی پوشش داشته است.
حجاب باطنی یعنی داشتن حجب و حیای قلبی و باور درونی به پایبندی به اخلاق و حفظ حرمت آبروی خود و دیگران. که شوربختانه امروز مشاهده می کنیم که میان بسیاری از افرادی که تظاهر به داشتن حجاب نیز می کنند مشاهده نمی شود و اتفاقا مردان از بسیاری جهات از زن هایی که آنان را بدحجاب می دانیم بی حجاب تر و پرروتر و بی شرم تر شده اند.
شوربختانه امروز خیلی ها کسانی را که به اخلاق و معنویات پایبند هستند هالو و ساده لوح تلقی می کنند و در حالی که همه ی ادیان جهان اموزش می دهند که خداوند کسی را را که حجاب باطنی قوی و محکم دارد و با تمام وجود حجاب ظاهری درست و خداپسندانه را رعایت می کند را دوست دارد. خیلی ها تصور می کنند که خداوند تنها حجاب ظاهری را می بیند و به حجاب باطنی انسان کاری ندارد. تجربه و دانش نیز ثابت کرده که حفظ حجاب ظاهری نمی تواند تضمین کننده ی حجاب باطنی محکمی باشد.
حجاب در دین اشوزرتشت و مذهب زرتشتی: اشوزرتشت ۳۷۴۴ سال پیش به این مساله ی مهم توجه داشتند که وقتی باطن وجدان و معنویت انسان ها با شناخت خود و جهان اطراف خود به اندازه ی کافی نیرو گرفته و حجاب باطنی قوی برای انسان ها ساخته شد حجاب ظاهری خود به خود رعایت خواهد شد.
این پیامبر اهورایی زن و مرد را برابر دانسته و نیکی و راستی را ستوده و تبلیغ کرده است و آزادی را تحسین نموده است و می فرمایند: خداوند به انسان وجدان. خرد و قوه ی اراده بخشید تا هر کسی سرنوشت خود را بسازد و نیکی و راستی (اشو) را تبلیغ نماید و بدی و دروگ (دروغ) را از خود دور نگاه داشته و بنابر این هرچند دیده می شود که در گاثاها از حجاب یا پوشش ظاهری به ویژه سخن به میان نیامده است ولی تاریخ گواهی می دهد که شاید زرتشتیان جز نخستین مردمی باشند که به پوشش به شکل حجاب نگاه کرده و زنان و مردان تلاش داشته اند که از حجاب درونی و برونی نیرومند و قوی برخوردتر گردند و با وصفی که در همه ی مراسم ها و ایین ها ملی و مذهبی زن و مرد تا حد معقول و متعالی با هم مختلط بوده اند و در روابط شخصی و اجتماعی از حجاب باطنی نیرومندی بهره مند بوده اند و با پوشیدن لباسی معقول از تندروی ها و کندروی ها جلوگیری نموده اند و ضمن افزایش شخصیت و وقار خود از حرکات جلف و سبک پرهیز نموده اند به محافل احترام و شکوه بخشیده اند.
به گونه ای که زرتشتیان به نیکی و راستی همیشه زبان زد خاص و عام بوده اند. زنان و مردان زرتشتی از پیر و جوان امروز نیز تلاش می کنند که ادامه دهنده راه پر شکوه نیاکان خود باشند و با پوشیدن حجابی متناسب به زیبایی و شکوه خود بیفزایند و درعین حال فریبنده نباشند و خرد و وجدان فردی و جمعی را به سخره نگیرند. آبروی جماعت را روز به روز بیشتر افزون نمایند و در مجامع و محافل عمومی و مابین هم میهنان گرامی نیز رعایت حجاب را بر خود واجب می دانند و با حفظ حجاب باطنی قوی و یاری رسانیدن به دیگر هم میهنان ارجمند در راه ساختن ایرانی آباد و آزاد و شاد کوشا می باشند….. و چه خوب بود که بانوان ما لااقل در محافل زرتشتی از لباس سنتی و زیبا و متین و با شکوه قدیمی مان نیز استفاده می نمودند تا این فرهنگ شایسته تداوم یابد و به فراموشی سپرده نشود.
به نظر شما چه عاملی از پررویی زیاد و بدحجابی باطنی و ظاهری و فسادهای اجتماعی جلوگیری می کند؟
البته خوشبختانه باید اعتراف کرد که بیشترینه ی ایرانیان ادم هایی سالم. پاک بوده و دارای وجدانی قوی و می باشند و از انجام کارهای ناشایست بشدت احساس گناه می کنند از طرفی تنبیه و مجازات نمی تواند راه گشا باشد و حداقل چند عامل مثبت لازم است تا بتواند حد زیادی از فسادهای فردی و اجتماعی را پیشگیری کرده و به حداقل برساند.
نخستین عامل: ایجاد وجدان اگاهانه و دانش زندگی کردن به مردم است تا همه دریابند که هر انسان از چه قابلیت های بالایی برخوردار است و باور کنند که اینکه گفته شد خوشبختی از آن کسی است که خوشبختی دیگران را فراهم کند، حقیقت دارد و اگر هرکدام از ما خودمان را کنترل کردیم و از انجام کوچکترین کارهای ناشایست شرمنده شده و توهین به شخصیت انسانی خود دانسته فرزندان و اطرافیان سرمشق می گیرند و این باور مانند یک موج سراسر همبودگاه (جامعه) ما را فرا می گیرد و یا بر عکس اگر هر کدام از ما گفتیم به من چه و یا (با یک سبد گل بهار نمی شود) و با این سخنان تنها تلاش کنیم که گلیم خودمان را از آب بیرون بیاوریم و به فکر گلیم دیگران نباشیم از همین بدتر خواهد شد. به نظر اینجانب مهمترین عامل سلامت اجتماع باور آگاهانه مردم است وقتی مردم به اصول انسانیت پایبند باشند و زن و مرد دیگر مردمان گیتی را به یک چشم دیدند و پذیرفتند که هرچه به خود نمی پسندند به دیگران نیز نپسندند آنگاه به گونه آگاهانه حاضر به انجام کارهای بد و خلاف و همبودگاه ستیزی نمی شوند. ((دانا نیک را برمی گزیند و نادان بد را - گاثاها))
دومین عامل: اقتصاد است انچه مسلم است شکم گرسنه دین و ایمان ندارد و پول زیاد بدون زحمت و باد آورده نیز فساد به بار می آورد. این شعار نیست و حقیقت دارد. بنابراین بر دولت ها است که با ایجاد شرایط اقتصادی سالم و پویا و قوانین مدنی و مردمی و با پراکندن فرهنگ راستی و درستی در همبودگاه و با مبارزه ی با دروغ به هر شکل ان و به وسیله ی تبلیغ امور خیریه و دستگیری از نیازمندان از فساد در همبودگاه بکاهد.
سومین عامل: قانون منطقی و محکمی است که دولت بایستی بر اساس حفظ حجاب باطنی در همبودگاه ایجاد کند و آن قوانین را به طور دقیق و دادگرانه به انجام رساند. زمانی دیده می شود که مرتب روزنامه ها می نویسند مجرمین کوچک به اشد مجازات رسیدند ولی مجرمین بزرگ در همبودگاه هم آزادانه میچرخند و فخر می فروشند هرگز نباید انتظار جامعه ی سالمی را داشته باشیم.
بسیاری عوامل دیگر نیز هست که درین زمان کم نمی توان به همه ی آنان پرداخت ولی درکل می توان گفت که امروز دانش به ما ثابت کرده است که نباید با اینگونه مسایل احساساتی برخورد کرد و دست روی دست گذاشت بلکه باید به صورت علمی و کارشناسی علل ایجاد پررویی و بی حجابی باطنی و ظاهری و در سطح گسترده تر فساد در جامعه و راه های مبارزه ی با آن ها را فراگرفت و به فرد به فرد همبودگاهیان آموخت.
ریشه ها، زیربناها را ادیان تعیین کرده اند و قانونگذاران اندیشیده اند و اندیشمندان و همبودگاه شناسان و اقتصاد دانان به صورت دانش در آورده اند. وسایل ارتباط جمعی نیز در دسترس است و می توان در کوتاه ترین زمان جمعیت بزرگی را از حقایق آگاه کرد تنها باید اراده کنیم و بخواهیم و همه ی ابزارهایی را که در اختیار داریم (حتی وب لاگ نویسی) را به کار گیریم و کوشش کنیم با روش های مثبت و سازنده و ارج گزاردن به افراد صالح و کارهای شایسته ی ایشان و مبارزه ی دادگرانه و اندیشمندانه با مفسدان مهبودگاهمان آنان را در پیاده کنیم.