روز دهم ماه در گاه نامۀ زرتشتیان به نام " آبان " یا "آوان" خوانده می شود که گل اسم پهلوی آن " نیلوفر" است که در لاتین به آن می گویند:ا

"لیلی"
The tenth (10th) Day in the Zoroastrian calendar called "Aban" or "Avan", and Pahlavi name of the flower name is " Niloopar" or " Nilofar" and the Latin name is " Water-Lily"i

گل نیلوفر و نماد آن در دنیای باستان شرق نقش بارزی داشته است، از حجاری‌های تخت جمشید تا کنده کاری‌های طاق بستان ارتباط شگفت انگیزی با این گل دیده می‌شود.
نام گل نیلوفر در زبان سانسکریت پادما در زبان چینی لی ین هوا به زبان ژاپنی رنگه و در زبان انگلیسی "لوتوس" است نیلوفر در شرق باستان همان قدر اهمیت دارد که گل رز در غرب.

درسده هشتم پیش از میلاد تصویر نیلوفر احتمالا از مصر به "فی نیقیه" و از آنجا به سرزمین آشور و ایران انتقال یافت و در این سرزمین‌ها گاهی جانشین درخت مقدس بوده است. الهه‌های "فی نیقیه" به عنوان قدرت آفریننده خود گل نیلوفر در دست دارند. این گیاه در مصر باستان و در بسیاری از بخش‌های آسیا مورد پرستش بود.
جنبه تقدس نیلوفر به محیط آبی آن بر می‌گردد. زیرا آب نماد باستانی اقیانوس کهنی بود که کیهان از آن آفریده شده است. نیلوفر که بر روی سطح آب در حرکت بود به مثابه زهدان آن به شمار می‌رفت. از آنجا که گل نیلوفر در سپیده دم باز و در هنگام غروب بسته می‌شود به خورشید شباهت دارد. خورشید خود منبع الهی حیات است و از این رو گل نیلوفر مظهر تجدید حیات شمسی به شمار می‌رفت. پس مظهر همه روشنگری‌ها آفرینش باروری تجدید حیات و بی‌مرگی است.

نیلوفر نماد کمال است. زیرا برگ‌ها گل‌ها و میوه اش دایره ای شکلند. و دایره خود از این جهت که کامل‌ترین شکل است نماد کمال به شمار می‌آید. نیلوفر یعنی شکفتن معنوی. زیرا ریشه‌هایش در لجن است و با این حال به سمت بالا و آسمان می‌روید از آب های تیره خارج می‌شود و گل‌هایش زیر نور خورشید و روشنایی آسمان رشد می‌کنند.
نیلوفر کمال زیبایی نیز به شمار می‌رود. ریشه‌های نیلوفر مظهر ماندگاری و ساقه اش نماد بند ناف است که انسان را به اصلش پیوند می‌دهد و گلش پرتو خورشید را تداعی می‌کند. نیلوفر نماد انسان فوق العاده یا تولد الهی است زیرا بدون هیچ ناپاکی از آب های گل الود خارج می‌شود.

در فرهنگ آشوری "فی نیقیه" و در هنر یونانی رومی‌ نیلوفر به معنی تدفین و مجلس ترحیم و نشانگر مرگ و تولد دوباره رستاخیز و زندگی بعدی و نیروهای نوزایی طبیعت است.

نیلوفر در اسطوره‌های یونانی و رومی ‌علامت مشخصه افرردیت- ونوس است.

در فرهنگ بودایی ظهور بودا به صورت شعله صادره از نیلوفر تصویر می‌شود. گاهی بودا را می‌بینیم که در یک نیلوفر کاملا شکفته به تخت نشسته است. در حقیقت در تعلیمات بودایی نیلوفر تا حد زیادی در قلمرو ماوراالطبیعه وارد می‌شود. در معابد بودایی نقش نیلوفر وجود دارد و نیلوفر جزو هشت علامت فرخندگی در کف پای بودا است.

در فرهنگ چینی نماد پاکی حفاظت ظرافت روحانی صلح باروری و تجسم زنانه است و علامت تابستان نیز می‌باشد. چینی‌ها گل نیلوفر را مظهر گذشته حال و آینده می‌دانند. زیرا گیاهی است که در یک غنچه گل می‌دهد و دانه می‌کند. همین طور نماد نجابت است به این دلیل که از آب های آلوده بیرون می‌آید اما آلودگی را نمی‌پذیرد.

در اسطورهای مصر چهار پسر هوروس روی یک نیلوفر روبروی ازیریس ایستاده اند. گل نیلوفر به عنوان نشانه ایزیس مظهر باروری و پاکی و بکارت است. آفریننده مصری به صورت کودکی مصور شده که برروی گل آرمیده است یا سر او از گل نیلوفر بیرون می‌آید. نیلوفر نشانه مصر علیا بود. سر ستون‌های معابد مصری رابه گونه ای می‌آراستند که نیلوفر را بر روی آنها به صورت غنچه و گاه گشوده حجاری می‌کردند.

در فرهنگ هندی گل نیلوفر گلی است از خود به وجود آمده و نامیراست و نماد جهان به شمار می‌رود. گاهی کوه مرو به مفهوم محور جهان در مرکز ان تصویر شده است. چاکراها به شکل نیلوفر ‌هایی تصویر می‌شوند که با نماد چرخ مرتبطند هنگامی ‌که این مرکز چاکراها بیدار شوند نیلوفرها باز می‌شوند و می‌چرخند. لوتوس نام یکی از حرکات یوگا است. در اسطوره‌های هندی با سه خدای اصلی مواجه می‌شویم که عبارتند از برهما (خدای افریننده) ویشنو (خدای نگهدارنده) و شیوا (خدای نابودکننده). در یک اسطوره متاخر که در ریگ ودا به آن اشاره شده است آمده که چگونه کیهان از نیلوفری زرین که بر روی آبهای کیهانی در حرکت بوده به وجود آمده و از آن برهما متولد شد. هنگامی ‌که مراسم او جای خود را به مراسم ویشنو داد وی رابعدها به صورتی مجسم کردند که بر روی گل نیلوفری که از ناف ویشنو می‌روید نشسته است. یک الهه هندویی به نام پادماپانی وجود دارد که به معنی زنی است که نیلوفر دردست دارد. لاکشمی ‌همسر ویشنو و پارواتی همسر شیوا هم با نیلوفر در ارتباط هستند. در هندوستان که رود برایشان خیلی اهمیت دارد الهه‌های رودگاهی بر روی نیلوفر سوارند.

در فرهنگ ایران باستان هم گل نیلوفر را در تخت جمشید و در نقش برجسته‌های آن مشاهده می‌کنیم. در حجاری‌های طاق بوستان کرمانشاه هم گل نیلوفر مربوط به زمان ساسانیان دیده می‌شود. ظاهرا گلی که در دستان پادشاهان حجاری شده در تخت جمشید دیده می‌شود نماد صلح و شادی بوده است. از انجا که این گل با آب در ارتباط است نماد آناهیتا ایزد بانوی آب‌های روان است

توضیحاتی در مورد گاهشمار زرتشتی: گردآوری و نوشته از ایتاو فریدونی - حق کپی و چاپ محفوظ

گاه نامه/گاهشمار زرتشتیان با نمره (شماره) خوانده نمی شود و هفته ندارند، هر روز ماه "نام" مخصوص خود را دارد و هر ماه 30 روز است و 5 روز آخر سال هم "نام" مخصوص خودشان را دارند و هر چهار سال یکبار هم روز اضافه برای سال کبیشه دارند که نام خودش را داشته، که در اینجا شما را با روزهای ماه آشنا می کنم و همچنین نام گل ها که به این روزها بستگی دارد هم اشاره می کنم

Description of hardy water lily
Hardy water lilies produce round, leathery leaves up to 1 foot across. They can be green or splashed with brown. Their multi-petaled flowers measure up to 12 inches across and come in white, pink, yellow, and red. Many have flowers that change color as they age, and most are lightly scented. The flowers open in the morning and close at night. Unlike tropical water lilies, the flowers of hardy water lilies float on the surface of the water, and the plants grow from rhizomes, not tubers. Ease of care of hardy water lily: Easy

Growing hardy water lily
To bloom well, hardy water lilies require abundant sunlight (at least 6 hours a day). Plant the rhizome in a large container at a 45 degree angle with only the tip exposed. Set the container in the pool so it is covered with 6 to 18 inches of water (more vigorous varieties can be set in deeper sections of the pool). Fertilize regularly. Remove browned leaves in the fall

Uses for hardy Water Lily
Hardy water lilies are grown for their attractive leaves and exotic flowers. They also help reduce algae by shading the water in which they grow. Generally, about half the pond's surface area should be covered by water lily leaves

Compilation and written by Itav Freydooni - ©® Copy Right

Zoroastrian calendar doesn't call by "numbers", they don't have weeks, every day of the month has its own "Name" and each month has 30 days, and last five days of the year has their own "Names" too. Also for Leap year they have a name for that extra name as well

Here I mention the "Name of each day" and the name of flower that bind with each day