جشن های ماهیانه گاهشمار زرتشتی - برابری نام روز و ماه
جشن فروردین
واژه فروردین با واژه اوستایی فرَوَشی و واژه های پهلوی فرَوَهر یا فرَوَهر پیوند دارد این جشن با یاد روان و فرَوَهر پاک درگذشتگان و نیاکان برپا می شود و به همین دلیل بهدینان در این روز برای انجام مراسم و شادی روان و فرَوَهر درگذشتگان خود ره آرامگاه می روند. این روز برابر با نوزدهمین روز ماه است که در فرودین ماه زرتشتیان این روز را فرودُگ نیز می نامند.
جشن اَردیبهشتگان
نماد مادی اردیبهشت امشاسپند، آتش است. زرتشتیان در این روز به درمهر یا آتشکده می روند و در برابر نور، با خواندن اَردیبهشت یشت، اهورامزدا را می ستایند.
جشن خُوردادگان
نماد مادی خرداد امشاسپند، آب است. نیاکان ما، در این روز به سرچشمه ها و رودخانه ها و کنار دریاها می رفتند و نیایش خداوند را به جا می آورند.
جشن تیرگان
ایزد باران، تیر/ تیشتر نام دارد و جشن تیرگان یکی از مهم ترین جشن های ماهیانه است. بر پایه ی بیشتر منابع تاریخی، این جشن به یاد تیراندازی آرش کمانگیر برگزار می شود. از آیین های این جشن، شادمانه آب پاشیدن بر روی یکدیگر و بستن هفت رنگ به نام تیروباد است. بهدینان این بندی را که مانند رنگین کمان هفت رنگ دارد، به یاد تیر و کمان و آرش، در روز تیر به مچ دست هایشان می بندند و ده روز بعد، در روز باد، آن را باز می کنند و به باد می سپارند.
جشن اَمُردادگان
درباره ی چگونگی برگزاری این جشن در روزگار گذشته، آگاهی چندانی نداریم. چون امشاسپند اَمرداد نگهبان گیاهان است، شاید ایرانیان باستان در این روز به دامان طبیعت می رفتند و به نیایش اهورامزدا می پرداختند
جشن شهریورگان
شهریور امشاسپند، نگهبان فلزات است. در این روز از مردان قدردانی می شده که پس از هزاران سال چندیست که این روز را "روز پدر" هم خواندند
جشن مهرگان
این جشن را شاید بتوان مهم ترین جشن ماهانه زرتشتیان دانست. در گذشته مدت این جشن شش روز بوده است؛ ار روز مهر آغاز می شد و تا روز رام ادامه داشت. روز مهر را مهرگان عامه و روز رام را مهرگان خاصه می نامیدند. امروز برخی از بهدینان یزد این جشن را ۵ روز برگزار می کنند. این جشن یادآور پیروزی فریدون بر ضحاک است.
جشن آبانگان
این جشن ویژه گرامی داشت ایزد نگهبان آب ها است. در این روز بهدینان به کنار آب روان می روند و در بزرگداشت مقام این ایزد که یکی از مهم ترین جلوه های اهورامزدا است آبان یشت یا آبزور می خوانند و اهورامزدا و آفریده های نیک او را می ستایند.
جشن آذرگان
آذر، ایزد آتش است. در این جشن زرتشتیان به آتشکده و آدریان می روند و با خواندن "آتش نیایش" که بخشی از خرده اوستا است، جشن آذرگان را گرامی می دارند.
جشن دیگان
دی از واژه اوستایی دثوش به معنی آفریدگار گرفته شده است. . در هر ماه سال چهار روز اورمزد، دی به آذر، دی به مهر و دی به دین، به نام آفریدگار نامیده شده است. که هر ماه چهار روز "دی" به فاصله ۷-۸ روز نام گذاری شده که برای تمیز دادن آن ها هر یک را به نام روز بعدش خواندند مانند؛ "دی به آذر"، "دی به مهر" و "دی به دین"، که در ماه دی این سه روز را به اضافه روز نخست که "اومزد" روز به نام آفریدگار نامیده شده است را جشن می گیرند.
در ماه دی روز نخست یعنی روز "اورمزد" از دی ماه را "خرم روز" نیز می نامیدند. در نوشته های تاریخی درباره این جشن آمده است: از آنجایی که ایرانیان خداوند را برترینِ پادشاهان می دانشتند، در ایران باستان در روز جشن دیگان، پادشاه تخت را رها می کرد و با جامعه ی سپید و بر فرشی سپید در میان مردم می نشست و با ایشان غذا می خورد و به رسیدگی کارهای ایشان می پرداخت. که در این چهار روز استراحت می کردند.
جشن بهمنگان
این جشن را بَهمَنجه هم نامیده اند که صورت دیگر بهمنگان است. از شیوه ی برگزاری این جشن در روزگار باستان، آگاهی چندانی نداریم. تاریخ نگاران، پوشیدن پوشاک نو و پختن آشی به نام آش بهمنجه را از آیین های این جشن دانسته اند.
جشن اسفندگان
این جشن برای بزرگداشت امشاسپند سپندارمذ، نگهبان زمین و زنان درستکار و پاکدامن برگزار می شود. زن نیز مانند زمین، نماد باروری و افزایندگی است. از این رو این جشن برای ارج نهادن به جایگاه زنان و مادران برپا می شود و ابوریحان بیرونی از این جشن به نام مزدگیران یاد کرده که جشن ویژه زنان بوده است و در آن مردان هدیه می دادند.
در این وبلاگ تلاش کردم جشن ها، آیین ها و گاهشمارهای باستانی را یادآور و زنده نگهدارم. بیشتر مطالبِ مربوط را با دانش و پژوهش های سالیان، نوشتم و برخی از عکس ها را خودم گرفتم و برخی عکس های مربوط را بهره بردم. برخی از مقاله ها با پژوهش و مطالعه در کتاب ها و سایت های متفاوت پیدا کردم که اگر منبع آن مشخص باشد در زیر مقاله ها نوشتم یا اگر منبع ها مشخص نبوده نام برده نشده.